Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Svårt locka lärare – kommuner får kritik

Gustav Fridolin (MP).
Gustav Fridolin (MP). Foto: Hampus Andersson

Kommunerna gör inte tillräckligt för att locka behöriga lärare till skolor med svåra förutsättningar, slår Skolinspektionen fast i en ny rapport.

– Det behövs fler riktade insatser för att lärarbristen inte ska bli större i områden med mer utmaningar, säger Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo.

Rapporten utgår från det som tidigare konstaterats av både Skolkommissionen och OECD - att lärare som är verksamma i skolor med stora utmaningar ofta har minst erfarenhet.

Skolinspektionen har granskat hur huvudmän och rektorer jobbar för att få lärarresurser som ökar likvärdigheten i utbildningen för alla elever. I rapporten har arbetssättet hos 20 kommunala huvudmän och 40 grundskolor studerats.

– Det viktigaste rapporten lyfter fram är att hälften av kommunerna inte följer upp hur det ser ut med behöriga och erfarna lärare, säger Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen.

Kommunerna behöver i högre grad utveckla strategier för att både behålla och attrahera behöriga och erfarna lärare, slår rapporten fast. Majoriteten av kommunerna har inte genomfört några sådana riktade insatser.

– En hel del kommuner har sagt att det är rektorernas ansvar, men vi menar att det blir en sårbar hållning. Det är svårt för rektorerna att göra allt på egen hand. Kommunerna kan behöva ge stöd att till exempel profilera skolan utåt. Det kan också vara så att frågor om likvärdighet inte diskuterats i en bredare bemärkelse i skolorna.

Regeringen annonserade på söndagen att det kommer att läggas ytterligare 1,5 miljarder kronor på skolan, som en del i höstbudgeten. Pengarna ska i första hand gå till utsatta skolor. Men problemet, enligt Helén Ängmo, handlar också om hur pengarna används.

– Det är naturligtvis bra med ett resurstillskott för att kunna göra mer, men man behöver nog även se upp och säkerställa att dessa skolor verkligen får behöriga och erfarna lärare. Det som är viktigt är att huvudmännen ser till att bristen inte blir större i områden med mer utmaningar än i andra områden.

Att locka erfarna och behöriga lärare kan bland annat handla om att aktivt marknadsföra vissa skolor, men också att välja hur försteläraretjänster fördelas, säger Helén Ängmo.

– Kommunerna har möjlighet att välja vilka skolor de tycker att de ska finnas på. Kanske behöver skolor med större utmaningar fler försteläraretjänster.

Utbildningsminister Gustav Fridolin säger att det i skollagen krävs av alla huvudmän att de ska vikta resurser så att det går mer till de skolor som behöver det mest.

– Vi ser att lagen som vi drivit igenom har lett till att man viktar ekonomiska resurser mycket bättre. Men det håller inte att vi har lägst andel behöriga lärare på de skolor där läraruppdraget ofta är allra svårast, säger han.

Hans slutsats av rapporten är att om kommunerna efter detta inte bygger upp tydliga strategier för hur de ska locka erfarna lärare, så kommer det att betraktas som att kommunerna inte lever upp till lagens krav.

– Då kan skolinspektionen ytterst kritisera kommunen och kräva att kommunen arbetar fram den typen av strategier. De 1,5 miljarderna kommer att ge kommunerna bättre resurser att jobba med detta, säger Gustav Fridolin.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.