Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

SVT-granskning: Helikopterns första uppdrag blev ett fiasko

Lifeguard, Sjöfartsverkets nya räddningshelikopter, hamnade i svårigheter under insatsen tidigt i januari, rapporterar SVT:s ”Uppdrag granskning”.
Lifeguard, Sjöfartsverkets nya räddningshelikopter, hamnade i svårigheter under insatsen tidigt i januari, rapporterar SVT:s ”Uppdrag granskning”. Foto: Johan Nilsson / TT

Sjöfartsverkets nya räddningshelikoptrar är i fokus igen. Allt blev fel när helikoptern prövades under räddningsinsatsen i samband med det ­störtade postplanet i lappländska fjällen i början av januari i år, rapporterar SVT:s ”Uppdrag granskning” 

Sjöfartsverkets nya räddnings­helikopter Lifeguard 005 – bättre på allting, enligt verket – skulle natten till den 8 januari flyga från sin bas i Umeå via Gällivare flygplats till haveriplatsen vid Akkajaure, cirka tolv mil sydväst om Kiruna. 005 ska lyfta senast 15 minuter efter att ett larm kommit in. Men denna natt tar det en timme och 20 minuter innan den splitter nya Italientillverkade räddnings­helikoptern är i luften.

I SVT:s reportage redogörs i detalj för skeendet, som för Sjöfartsverkets del slutade med att deras helikopter aldrig kom fram till haveriplatsen. En norsk räddningshelikopter, baserad i Bodø, och Norrbottens läns landstings ambulanshelikopter klarade ut uppdraget, efter det att två norska stridsflygplan av typen F16 blev först med att lokalisera var postplanet, med två piloter ombord, hade störtat.

Programmets reporter konfronterar chefen för Sjöfartsverkets helikopterenhet, Mowgli Halléhn, med den med ljudupptagningar och logguppgifter bekräftade händelsekedjan, som inleds med den kraftiga förseningen. Halléhn svarar:

– Visst är det så att det är en lång tid och självklart ska vi i den utredning som vi själva gör av den här insatsen se hur kan vi förändra rutiner eller förutsättningar för besättningarna så att de kan lösa sin uppgift på ett bättre och snabbare sätt.

SVT: Så piloten planerade i en timme och 20 minuter, trots att han vet att det handlar om män­niskor som…?

– Han planerar i en timme och nästan 20 minuter, ja. Innan dom kommer iväg. Ja.

Landstingets ambulanshelikopter var i luften 37 minuter efter larmet, medan norrmännens helikopter var ännu snabbare – efter larmet tog det bara tio minuter innan den lyfte från Evenes flygplats.

Lifeguard 005 ska flyga 45 mil upp till Gällivare flygplats, vilket tar cirka två timmar. Senare visar det sig att mörker gör att helikoptern inte kan flyga i fjällområdet. Ännu senare visar farkostens varningssystem att kylan orsakat osäkerhet kring bränsletillförseln (”fuel icing” och ”fuel heater”). Lifeguard 005 blir stående i Ritsem.

Trots att Sjöfartsverkets nya helikopter skulle vara optimal för svenska, skandinaviska och till och med extrema, arktiska förhållanden, lyckades den aldrig komma fram till olycksplatsen i de lappländska fjällen. De väntande fjällräddarna blev stående.

”Det var för långt, för mörkt och det var för… kallt”, säger speakern i programmet.

Sjöfartsverket och helikoptrarna

Sjöfartsverket tog 2009 beslut om att köpa in sju nya räddningshelikoptrar. När ”Uppdrag granskning” synade affären avslöjades att upphandlingen gjordes upp på förhand, under hemlighetsmakeri.

Sommaren 2011 gick verket ut med uppgift om upphandlingen av helikoptrar till sjö- och flygräddningen. Få visste då, enligt SVT, att myndigheten klarat ut allt kring köpet direkt med italienska helikoptertillverkaren Agusta Westland.

Sjöfartsverkets personal besökte Agusta Westlands fabrik vid minst tio tillfällen för att få till affären, visade granskningen.

Överklaganden från konkurrerande tillverkare ledde ändå slutligen till att ordern gick till Italien. En konkurrent uppgav för ”Uppdrag granskning” att kraven från köparen ”var av sådan karaktär att de knappast kunde uppfyllas av andra än en bestämd leverantör”.

Källa: SVT