Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Tågkaos för jultrafikanterna

Inte heller i natt kan SJ köra några nattåg mot Jämtland och övre Norrland. Fem av deras nattåg står stilla för andra dagen i rad.

Två av SJ:s nattåg står stilla i Luleå, två i Stockholm och ett i Åre.

– Vi städar och bäddar om på nattågen. Om man inte kan vända hem eller bo hos bekanta kan man bo på tåget, säger Magnus Andersson vid SJ:s pressjour.

Betyder det att passagerarna tvingas sova två nätter ombord?

– Det kan vara så. Tågen är bemannade så möjligheten finns, säger Andersson.

Även flera sträckor i Dalarna och på Ostkustbanan var stängda på måndagskvällen. Två av dem, bland annat Ljusdal–Bollnäs, väntades öppna vid midnatt men för majoriteten saknades en prognos från Trafikverket.

Med något enstaka undantag har SJ inte erbjudit någon ersättningstrafik, ofta på grund av att det handlar om för stora avstånd.

– Det har även varit ett väldigt osäkert väglag och inte rimligt att dra igång någon busstrafik, säger Andersson.

Även Tågkompanietställer in flera avgångar i mellersta Sverige på grund av problem med strömförsörjningen. Inte heller Tågkompaniet har satt in bussar på grund av osäkerhet om vägarna är farbara.

Ett annat tågbolag, Veolia, meddelar på sin hemsida att man ersatt flera av sina inställda avgångar med bussar. Bland annat är det förbindelserna från och till Åre som på måndagen trafikeras av bussar.

Över många bilvägar låg nedblåsta träd och röjningsarbete pågick hela måndagen. På eftermiddagen låg fortfarande mycket skräp och grenar längs med vägkanterna, men bilvägarna var ändå framkomliga.

– Alla Europavägar är öppna. Det mindre vägnätet kan det fortfarande vara problem för, men då får man köra försiktigt på de ställena, säger Lars Hedström på Trafikverkets pressjour.

Dagmar ställer till besvär lite här och var i Sverige visade en rundringning från DN.se under måndag förmiddag.

Till och med när Trafikverket ska redogöra för stormens framfart, gör den sig påmind.

– Det första problemet är att jag själv sitter strömlös, säger pressinformatören Lenart Helsing innan samtalet kort därefter bryts.

Däremellan hinner han berätta att fyra län – Dalarna, Gävleborg, Västernorrland och Jämtland – drabbats mycket hårt.

– Det är mängder av träd som har ramlat på vägar, vi vet nog inte om alla ens. Man kan direkt uppmana alla trafikanter att hålla sig inne eller annars vara ytterst försiktiga, säger Helsing.

Under juldagskvällen ställde man in all tågtrafik från Gävle och norrut. Tanken var att tågen skulle börja gå igen vid 8 på annandagsmorgonen.

– Men nu är det strömlöst från Dalarna och Gävle och norrut. Vi kan konstatera att vi både har problem med ström från leverantörer och med att det ligger saker på spåren. Just nu är det väldigt svårt att säga när trafiken är igång.

Mer hinner Helsing inte säga innan samtalet bryts.

Hans kollega Peter Behrman har det bättre försörjt med ström, och bekräftar att tågtrafiken omöjligt kan komma igång tidigt på måndagsmorgonen.

– Inte en chans alls, skulle jag vilja säga. Kanske att någon enstaka sträcka kan börja gå, men det är strömlöst på väldigt många ställen och jag vågar inte lova någonting. Det kommer att ta tid, säger pressinformatör Behrman.

Han säger att Trafikverket använder all personal tillgänglig för att lösa problemen och på hemsidan meddelar man att trafiken allra tidigast är igång klockan 18 på måndagen.

Till dess har han bara ett råd:

– Det här är en dag när många har tänkt resa hem. Men jag råder folk att dröja med sin hemresa så länge det bara är möjligt.

I södra Sverige är problemen inte tillnärmelsevis lika stora, men även där finns problem.

I Södermanland revs en kontaktledning ned vid tretiden på natten och har lett till att tågtrafiken mellan Eskilstuna och Flen står stilla, åtminstone fram till klockan 12 på annandagen.

Bussbolagen fortsätter att köra som vanligt.

– Vi är fullständigt nedringda och våra bokningssystem har kraschat. Det är ett sådant tryck att vi har svårt att få tekniken att hänga med, säger Peter Westh, trafikchef på Y-buss, till TT.

Mellan Stockholm och Sundsvall har flera extrabussar satts in.

– Det står folk överallt och vill åka med. Vi kör så mycket vi bara orkar, säger Peter Westh.

Även Swebus har satt in extra avgångar mellan Stockholm och Mora.

Här kan du följa läget hos tågbolagen:

SJ

Veolia

Norrtåg

Tågkompaniet