Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

Tesla på väg att starta en elrevolution

Tesla Motors CEO Elon Musk.
Tesla Motors CEO Elon Musk. Foto: Patrick T. Fallon

Batterier som lagrar el från sol- och vindkraft behövs för en fossilfri energiförsörjning. Elbilstillverkaren Tesla nya batteri för hemmabruk kan vara ett steg på vägen, även om de rymmer lite och elen blir dyr. Lanseringen jämförs med Apples första Iphone: ingen ny teknik, men snyggt paketerat, användbart och tilltalande.

– Allt ni upplever här i kväll är lagrat solljus.

När Elon Musk, ledare, grundare och chefsdesigner på elbilsföretaget Tesla, stod på scen på en fullsatt presskonferens utanför Los Angeles den sista april kom hela strömförsörjningen från företagets batterier, laddade med solenergi. Det var också ett nytt batteri han presenterade: Powerwall, ett platt, snyggt och lättanvänt batteri att hänga hemma på garageväggen för att till exempel lagra el från solpaneler på taket. Enligt Elon Musk är detta pusselbiten som har saknats för en övergång till en hållbar värld.

– Det här är verkligen ett genombrott. Det är otroligt enkelt och effektivt paketerat, och går från att vara något som någon klurig teknikgubbe pysslar med ute i sin stuga på landet till en sak som du och jag enkelt kan använda, säger Harald Överholm, som tidigare forskat om solceller och nu säljer lösningar med solpaneler till företag.

Pusselbiten som Elon Musk pratar om är möjligheten att lagra förnybar el. Solen lyser på dagen, och solceller producerar mest energi när den står som högst, men elen behöver vi på morgnar, kvällar och nätter. De batterier som finns på marknaden nu är svåra att använda, menade Elon Musk på presskonferensen.

– De är dyra, opålitliga, illaluktande, fula och dåliga på alla sätt. Dessutom måste man kombinera flera olika system för att få dem att fungera.

Teslas batteri innehåller ingenting nytt. I stället plockar de ihop teknik som redan finns och skapar något som de tror att många vill ha, som när Apple lanserade Iphone.

– Ingen har vågat göra detta tidigare. Tesla är modiga och säger: nu satsar vi. Vi bygger en fabrik och litar på våra ingenjörer. De tjänar förmodligen inte så mycket från början, precis som det var med de smarta telefonerna. Men de räknar nog med att snart få upp volym och göra vinst, kanske inom ett halvår, säger Harald Överholm.

Det kan också vara en fördel att företaget inte redan är etablerat på elmarknaden.

– De kommer från ett helt annat håll. Tesla har inga andra investeringar i branschen och inga gamla strukturer att försvara. De har inget att förlora på detta, säger Johan Lindahl, doktorand vid Uppsala universitet och svensk representant i internationella energiorganet IEA:s solcellsgrupp.

Batteriet för hemmabruk som är tänkt att användas varje dag kostar 3.000 dollar och rymmer 7 kilowattimmar. Det räcker inte långt i ett normalt svenskt hushåll.

– Vi är två personer, och en dag på sommaren gör vi åt 10 - 15 kilowattimmar på hushållsel och varmvatten. På vintern skulle batteriet bara räcka till att värma upp vårt hus i två timmar, säger Torbjörn Gustafsson, lektor i kemi vid Uppsala universitet, som forskar om material till batterier liknande dem som Tesla lanserar.

– Varje vardag hemma hos oss är det ungefär en timme när vi kör tvättmaskinen, diskmaskinen, spisen, ugnen och vattenkokaren samtidigt. Då skulle vi snabbt tömma hela batteriet, säger Aleksandar Matic, biträdande professor och ledare för styrkeområdet Materialvetenskap vid Chalmers i Göteborg.

Även priset blir högt med svenska mått.

– Om du har ett batteri på 7 kilowattimmar, och laddar upp det och tömmer det en gång om dagen i drygt tio år får du ut 35 000 kilowattimmar. Om batteriet kostar 30 000 kronor, utan installation, blir det nästan en krona kilowattimmen om du genererar elen gratis. Men det gör du inte. Du behöver solpaneler, och kringkomponenter, och så lite elektriker på det, och kommer snart upp i ett elpris på en bra bit över två kronor per kilowattimme. Ekonomiskt är det inte så attraktivt när du i dag kan ta ut el direkt från nätet för en krona kilowattimmen, säger Aleksandar Matic.

Men på andra håll i världen är förutsättningarna annorlunda, med mer sol året om, högre elpriser och mindre pålitliga elnät. Framför allt kan batterierna bli viktiga där det ännu inte finns tillgång till el, som på landsbygden i delar av Afrika.

– Med solceller och batterier kan de hoppa över ett tekniksteg, som med telefonin, där de gick direkt till mobiltelefoni utan att någonsin bygga ett fast telefonnät, säger Johan Lindahl.

På presskonferensen pratade Elon Musk framför allt om att ersätta fossila bränslen med solenergi. Men batterierna utmanar även kärnkraften, menar solpanelsförsäljaren Harald Överholm.

– Batterier och solceller, tillsammans med vattenkraft och vindkraft, är slutet för kärnkraften. Det finns inget tvivel om det, säger han.

Johan Lindahl håller med.

– I Sverige har energidebatten mycket handlat om kärnkraftens vara eller icke vara. Under tiden har elefanten själv gått ur rummet. Det verkar inte finnas någon som vill investera i kärnkraft eftersom det medför en hög risk när priserna på förnybar el fortsätter att sjunka, säger han.

Elon Musk, som även ligger bakom internetbetalningstjänsten Paypal och rymdföretaget SpaceX, är närmast en ikon i vissa kretsar.

– Jag tror han är viktig som varumärke. Det är lite status kring honom när han går in och utmanar etablerade branscher med ett helt nytt tänk. När han startade Tesla var inte målet att bygga världens bästa elbil, utan att bygga världens bästa bil. Nu går han in och utmanar en annan etablerad bransch och ger vanliga personer som oroar sig för klimatet möjlighet att vara med och påverka, säger Johan Lindahl.

I dag kan Tesla ha högre status bland unga än traditionella sportbilar som Jaguar. Kanske kan samma sak snart gälla för batteriet Powerwall, även om elen blir dyrare.

– Det intressanta är att man lanserar en konsumentprodukt, eller en livsstilsprodukt som Iphone. För fem år sedan var jag inte beredd att betala 6 000 kronor för en telefon, framför allt inte till min tolvåriga dotter. I dag funderar jag på om hon kanske skulle behöva en Iphone 5, säger Aleksandar Matic.

Än så länge kan Teslas batterier bara köpas i USA, men Esben Pedersen, företagets företrädare i Skandinavien, tror att det här är början på något nytt för hela världen.

– Jag tror att marknaden är enorm, nästan gränslös, men också oförutsägbar. Vi vill förändra världen, men vi vet att det kommer ta tid.

Fakta. Elon Musk
  • Universitetsexamen i fysik och ekonomi. Född 1971 i Sydafrika.
  • Byggde upp sin förmögenhet på internetbetalningstjänsten Paypal.
  • Chefsingenjör på rymdföretaget Spacex som han startade 2002.
  • Vd och chefsdesigner på elbilstillverkaren Tesla Motors, som han startade 2003.
  • Styrelseordförande i Solarcity, som utvecklar solbaserade energisystem.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.