Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Tittarstorm mot Åkessonintervjun

Programmet där Fredrik Skavlan intervjuade Jimmie Åkesson sändes på fredagskvällen.
Programmet där Fredrik Skavlan intervjuade Jimmie Åkesson sändes på fredagskvällen. Foto: Rex

Skavlan anklagas för mobbning och hans program kallas ”osmakligt” och ”förkastligt”. Intervjun med SD-ledaren Jimmie Åkesson har lett till en tittarstorm. ”Vi står bakom Fredrik Skavlan och hans sätt att genomföra intervjun”, säger SVT:s kommunikationsdirektör Sabina Rasiwala.

Efter intervjun med Sverigedemokraternas partiledare i fredagens ”Skavlan” har hundratals kommentarer vällt in på SVT:s tittarservicesajt. Drygt 800 har mejlat in kritik, samtidigt som reaktionerna på sociala medier som Facebook och Twitter varit massiva.

SVT var beredda på att få omfattande reaktioner.

– Det har varit en ganska speciell debatt. Den började fem dagar innan programmet sänts och handlade då mest om det var rätt att Jimmie Åkesson är med i den här typen av program. Klockan 22.00 i fredags, när programmet sänts, blev det en helt annan debatt, som handlade om hur intervjun genomfördes, säger SVT:s kommunikationsdirektör Sabina Rasiwala.

Kritiken gäller bland annat att Åkesson fick kritiska frågor och att programledaren avbröt hans svar.

– Vi behandlar inte Jimmie Åkesson annorlunda än någon annan. Man kan inte förbeställa frågor i en intervju i SVT. Han fick mycket utrymme att i lugn takt berätta om sin sjukdom på ett väldigt personligt sätt. Men sedan är han också partiledare i Sveriges tredje största parti. Då är det naturligt att man ställer frågor om den politik han för, säger Sabina Rasiwala.

Många reaktioner har varit hätska. Är det sådana reaktioner ni brukar få på Skavlan?

– Nej.

SVT ska nu analysera tittarnas kommentarer.

Skulle intervjun ha sett annorlunda ut om ni vetat hur reaktionerna skulle bli?

– Nej, absolut inte, säger Sabina Rasiwala.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.