Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Twitter stuvar om i flödet

Antalet Twitteranvändare ökar inte, visar senaste kvartalsrapporten. Beskedet fick aktien att falla i efterbörsen. Inför de dystra siffrorna gjorde Twitter en dramatisk ommöblering i flödet.

320 miljoner använder Twitter – lika många som vid förra delåret. När rapporten för fjärde kvartalet presenterats föll aktien 6,6 procent.

Intäkterna ökade med 48 procent till 710 miljoner dollar. Företagets prognos för första kvartalet visar på intäkter på 595–610 miljoner dollar – långt under analytikernas beräkningar på 627 miljoner dollar, enligt Reuters.

Nettoförlusten sjönk till 90,2 miljoner dollar, eller 13 cent per aktie. Motsvarande period förra året var förlusten 125,4 miljoner dollar, eller 20 cent per aktie.

Timmarna innan rapporten presenterades infördes stora förändringar i flödet.

Twitter kommer inte längre att visa de senaste tweetsen först. I stället toppas flödet av inlägg från de senaste timmarna som Twitter tror att du kommer att vara mest intresserad av. Vad som visas först är individanpassat och uträknat med en algoritm.

I det nya flödet kommer även betalade tweets hamna högre upp, vilket förväntas öka effektiviteten i annonserna, enligt Reuters.

Resten av flödet kommer visas som vanligt, med de senaste tweetsen först.

Att Twitter gör så stora ändringar väcker känslor hos användarna.

– Folk blev så sura när man hörde om vad som var på gång att Twitterchefen Jack Dorsey fick gå ut och lugna ner dem. Nu visar det sig att det inte är riktigt lika illa som befarat, eftersom det är en funktion man måste slå på själv, säger Marcus Jerräng, nyhetschef på Computer Sweden.

– För Twitter handlar det om att de måste skapa mer engagemang, få fler än hardcoretwittrare att använda tjänsten. Det här är ett sätt att hjälpa folk att hitta in i det stora flödet som är Twitter, säger Marcus Jerräng.

Men frågan är om omstuvningen kan rädda Twitter.

– Jag tror att det kommer att bli ytterligare en funktion som många inte bryr sig om. Men Twitter kommer fortsätta att försöka. Om inte det här fungerar kan det bli hårdare tag där man tvingar på folk olika lösningar i stället, säger Marcus Jerräng