Sverige

”Uber tjänar pengar – förare får ta smällen”

00:52. Miljardkoncernen Uber lockar bilägare utan taxikörkort att tjäna snabba pengar som chaufförer. Vad bolaget inte berättar är att uppdraget anses strida mot lagen.

Miljardkoncernen Uber lockar bilägare utan taxikörkort att tjäna snabba pengar som chaufförer. Vad bolaget inte berättar är att uppdraget anses strida mot lagen.

– Uber tjänar pengarna medan förarna får ta smällen, säger Mustafa Al-Saraj, en av 21 förare som hittills dömts för svarttaxiverksamhet.

Amerikanska Uber Technologies Inc har på några år vuxit till ett av världens mest framgångsrika it-bolag. Den digitala taxiförmedlingstjänsten, som finns i över 400 städer, värderas till ofantliga 63,5 miljarder dollar, drygt 500 miljarder svenska kronor.

Framgången bottnar bland annat i Ubers lättanvända mobilapp, där resan bokas och betalas med några enkla knapptryck. Ubers priser är dessutom normalt betydligt lägre än konkurrenternas.

Men vad få vet är att Ubers allra billigaste tjänst, som döpts till Uberpop, bygger på ett upplägg som enligt svenska myndigheter är olagligt. Anledningen är att Uber i det här fallet accepterar förare som saknar såväl taxilegitimation som yrkestrafiktillstånd.

– Det är fråga om ren svarttaxiverksamhet, menar kriminalinspektör Lars Berglund vid Stockholmspolisen, som sedan i fjol utrett över femtio ärenden.

 

Det är fråga om ren svarttaxiverksamhet.

 

Uber hävdar å sin sida att man bara tillhandahåller en digital tjänst för samåkning.

Foto: Johan Eng/DI – Folk har förmodligen alltid samåkt, men med den här tekniken kan man göra det i en annan skala, säger Ubers Sverigechef Alok Alström.

Polisutredningarna mot Uberpop-förarna har vanligtvis inletts sedan dessa dragit till sig polisens uppmärksamhet i trafiken, inte sällan efter olika trafikförseelser. Många förare har då öppet berättat att de kört taxi och trott att detta varit lagligt, andra har hävdat att de bara skjutsat några bekanta.

– Men det har ju spruckit när de inte kan säga vad passagerarna heter, fortsätter Lars Berglund.

Domstolarna har hittills helt gått på polisens och åklagarnas linje. Samtliga 27 mål som sedan i höstas prövats vid Stockholms tingsrätt och Göteborgs tingsrätt har lett till bedömningen att Uberpop är en taxitjänst som bara får utövas med förare som godkänts av myndigheterna. 21 män mellan 24 och 62 år har dömts för olaga taxitrafik och i många fall även för brott mot taxitrafiklagen. Påföljden har uppgått till mellan 40 och 70 dagsböter.

– Domarna visar att det inte råder någon tvekan om att förarna bedriver taxitrafik och inget annat, säger kammaråklagare Ulf Blendow, som tillsammans med sin kollegor planerar ett flertal nya åtal inom kort.

I de sex fall där förarna frikänts har domstolarna inte funnit styrkt att männen verkligen insett att de ägnade sig åt olaglig verksamhet. Så här motiverade exempelvis Stockholms tingsrätt i januari i år friandet av en 27-årig man:

”Annat är inte visat än att han – anmärkningsvärt nog – har fått lugnande besked från Uber.”

Foto: Nicklas ThegerströmEn av dem som nyligen dömts är 32-årige Mustafa Al-Saraj från Bandhagen i södra Stockholm. Han såg jobbet som Uberpopförare som en inkörsport till taxibranschen. När han stoppades av polisen förra sommaren hade han precis ansökt om taxilegitimation hos Transportstyrelsen, köpt en BMW på kredit och planerat starta ett eget taxiföretag.

– Men det är ju omöjligt när jag är straffad, säger Mustafa Al-Saraj, som sedan dess gått arbetslös.

Foto: Nicklas ThegerströmNu hoppas han bli friad i högre instans. En advokatfirma som Uber anlitat har hjälpt honom att överklaga till Svea hovrätt.

– Jag kunde inte reglerna utan litade på Uber som garanterade att det var lagligt.

Att Uberpop skulle handla om samåkning avfärdar han med ett skratt.

– Nej, nej. Alla som beställer Uberpop vet att det är fråga om taxi. Att Uber säger så tycker jag är skit, ursäkta uttrycket. Medan de är skyddade och tjänar sina pengar får förarna, som inte vet så mycket, ta hela smällen.

DN:s genomgång visar att samtliga dömda, i likhet med Mustafa Al-Saraj, har invandrarbakgrund och att en majoritet är utländska medborgare. Kriminalinspektör Lars Berglund menar att detta inte är någon slump.

– Min bild är att Uber utnyttjar personer som ganska nyligen kommit hit, har svårt att få andra jobb och inte är så insatta i de svenska reglerna, säger han.

Enligt Ubers Sverigechef Alok Alström är detta helt fel.

– Jag vänder mig mot den beskrivningen. Det rör sig om en väldig bredd av människor från olika bakgrund, sammanhang, yrkesområden och åldersspann som väljer att köra Uberpop. Det påståendet är inte bara, som jag ser det, ogrundat utan också irrelevant i den här diskussionen, kommenterar han.

Så gott som samtliga 27 domar är överklagade till hovrätten, men hittills har ingen ny prövning skett. I det mål som väntas tas upp först har advokat Niklas Österberg nyligen skickat en skrivelse till rätten där han menar att Uberpop inte ska bedömas som taxiverksamhet av det skälet att tjänsten inte är tillgänglig för allmänheten utan endast erbjuds en begränsad krets av anslutna Uberkunder.

 

Vår uppfattning är att det här är en tjänst som ryms inom lagen.

 

I avvaktan på ett avgörande fortsätter Uber att locka nya Uberpopchaufförer på sin sajt. Några upplysningar om de många domarna finns inte, vilket Ubers Sverigechef kommenterar så här:

– Det här kommer ju ut i medier lite då och då så att det skulle vara någon hemlighet är inte något jag känner igen.

Varför informerar ni inte potentiella förare om vilken risk de tar?

– Jag har svårt att göra den här riskbedömningen, utan det som är viktigt från vår sida är att framhålla att vår uppfattning är att det här är en tjänst som ryms inom lagen, svarar Alok Alström.

Kriminalinspektör Lars Berglund skulle gärna se att även Ubers eventuella medansvar för förarnas brottslighet blir utrett.

– Men det är oklart om det går att komma åt Uber som organisation, bland annat eftersom de tekniska hjälpmedel som används i verksamheten finns i utlandet, säger han.

Vid sidan av brottmålen pågår, enligt vad DN erfar, även ett granskningsarbete inom Skatteverket. Flera av de utredningar som DN läst visar att förarna inte betalat någon skatt på sina inkomster och det förekommer fall där förare fått ersättning från Försäkringskassan.

– Kör man andra mot betalning i sin privata bil är det generellt en inkomst av tjänst som ska beskattas, säger Rebecca Filis vid Skatteverket.

Foto i text: Jonas Eng, Nicklas Thegerström

Fakta. Detta är Uber

Så funkar det:

  • Uber är en taxiliknande tjänst som låter kunderna beställa bilar med en app i mobilen.
  • Efter resan går betalningen i väg direkt via betalkort som har lagts in i appen. Uber behåller en andel och skickar resten vidare till föraren.
  • Även förarna använder en Uberapp, som använder gps för att registrera hur långa och snabba resorna är.
  • Uberpop är den billigaste tjänsten i Sverige. Uber tillhandahåller också bilar av taxistandard och lyxbilar.

Växer så det knakar:

  • Tjänsten lanserades i San Francisco 2011. Sedan dess har den expanderat i rasande tempo. I dag finns den i närmare 400 städer över hela världen.
  • När Uber i vintras tog in kapital från investerare siktade bolaget på den svindlande värderingen 63,5 miljarder dollar, motsvarande ungefär 565 miljarder kronor.
  • Företaget har stött på patrull i en rad länder, både i form av protester från traditionell taxi och myndighetsreglering. Bland annat har kritik riktas mot att förare saknar taxilicenser och mot otillräckliga försäkringar.