Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Unga män fastnar allt oftare i spelmissbruk

Antalet män i åldern 16–29 med spelmissbruk växer. Riksförbundet Spelkontroll anmäler nu en rad spelbolag för oetisk annonsering.
Antalet män i åldern 16–29 med spelmissbruk växer. Riksförbundet Spelkontroll anmäler nu en rad spelbolag för oetisk annonsering. Foto: Alexander Mahmoud

Spelmissbruket har flyttat in i pojkrummen.

– Barn och ungdomar fullständigt bombas med spelreklam i dag, säger Gustav Sundgren, ordförande i Riksförbundet Spelkontroll (Risk).

Nu anmäler organisationen en rad spelbolag för annonsering som beskrivs som missvisande och oetisk.

Nära var tionde man i åldern 16–29 år har problem med sitt spelande, enligt Folkhälsomyndigheten. Medan spelandet i Sverige i  stort sjönk något under fjolåret är andelen unga problemspelare stor, framför allt bland män.

Kim Grahn, ordförande i Spelberoendes riksförbund, säger att det blir allt vanligare att ungdomar behöver hjälp mot sitt beroende.

– Tidigare var en typisk person som sökte sig till oss en medelålders man med ordnad ekonomi i botten. Nu ser vi allt fler unga män och det är inte sällan deras föräldrar som reagerar och tar kontakt med oss, säger Kim Grahn.

De första indikationerna om att spelberoendet gick nedåt i åldrarna kom vid den så kallade pokerboomen. Nu är det framför allt sportspelen, nätcasino och den ökade möjligheten till onlinespel, till exempel via mobiltelefonen, som gör att fler hamnar i missbruk.

– Vi ser många unga män som väldigt snabbt fått allvarliga konsekvenser av sitt spelande. De tar sms-lån för att betala krediter och hamnar i en ond cirkel. Skulderna gör att de får en dålig start på vuxenlivet och inte kan få jobb eller flytta hemifrån. De blir kvar i pojkrummet, säger Kim Grahn, som anser att spelreklamen i allt högre grad riktar in sig mot unga och kvinnor.

De fullständigt bombas med spelreklam i dag. Vi föreslår bland annat att den inte borde vara tillåten från klockan 05.30–08.00 och 17.30–20.00.

Nu växer kritiken mot spelbolagen. Risk, en organisation som i sitt arbete mot spelberoende vänder sig till unga, vill med kampanjen ”Släck spelreklamen” få bort all annonsering som barn och unga exponeras för.

I dagarna anmäler man 31 annonser i svenska massmedier, som man anser är etiskt tvivelaktiga och vilseledande. Anmälan görs till Reklamombudsmannen, Konsumentverket, Lotteriinspektionen och Etiska nämnden för direktmarknadsföring.

Risks ordförande Gustav Sundgren säger att man bland annat anmält annonser i radio och tv som sänds på tider då många barn och ungdomar lyssnar och tittar.

– De fullständigt bombas med spelreklam i dag. Vi föreslår bland annat att den inte borde vara tillåten från klockan 05.30–08.00 och 17.30–20.00, säger Gustav Sundgren.

Han jämför med de restriktioner som finns kring alkoholreklam och säger att även spel är beroendeframkallande.

– Hade det här handlat om alkohol hade reklamen aldrig varit tillåten. Vi skulle också vilja se mer och framträdande varningstexter i  spelbolagens annonser, säger Sundgren, som menar att det över lag görs för lite från myndigheternas sida för att förebygga spelmissbruk.

Folkhälsominister Gabriel Wikström (S) medgav nyligen att problemet är växande och att det inte varit tillräckligt prioriterat. Därför öronmärker nu regeringen 13,7 miljoner kronor till Folkhälsomyndigheten.

Bakom en av de anmälda annonserna står spelbolaget Maria Bingo. Peter Alling, chef för Public Affairs vid speljätten Unibet, som äger bolaget, säger att man tar åt sig av kritiken. Han berättar att bolaget haft en mängd fall hos Reklamombudsmannen och att man arbetat gemensamt med myndigheten för att ändra innehållet i den aktuella radioreklamen, som är utformad som ett nyhetsinslag.

Peter Alling betonar att Unibet har en åldersgräns på 18 år och att man arbetar aktivt för att upptäcka spelmissbruk bland sina kunder.

– När vi ser att någon spelare visar upp skadliga förändringar i sitt spelbeteende tar vi kontakt med personen. Vi erbjuder hjälp och både vi och spelaren har möjlighet att stänga av spelaren under viss tid eller helt från de produkter som lett till riskabelt spelbeteende, säger Alling.

Han betonar att Unibet i sin reklam inte vänder sig till barn och tycker att förslaget om spelreklamsfria tidsperioder under dygnet är rimligt, som en del av en spelmarknad på lika villkor.

– Då måste man också få bort den dolda marknadsföringen på dessa tider, säger Peter Alling och syftar bland annat på dragningarna i tv för spel som Lotto, Keno och Triss.

Fakta. 76.000 barn lever med problemspelare
  • Drygt två procent av den vuxna befolkningen är problemspelare, som är definitionen på en person som spelare för mer än den har råd med eller börjar spela för större summor för att uppleva samma känsla av spänning.
  • Det är betydligt vanligare med problemspelande bland män än bland kvinnor och bland unga än i den vuxna befolkningen. Enligt Folkhälsomyndigheten betraktades i fjol nio procent av personer mellan 16 och 29 år som problemspelare.
  • Runt 76.000 barn lever tillsammans med någon som är problemspelare.
  • Spelproblem är vanligast bland personer i utsatta grupper, som till exempel utlandsfödda och låginkomsttagare. Riskabla alkoholvanor och förändrad psykisk hälsa ses som riskfaktorer när det gäller att utveckla spelberoende.