Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

Utländska ligor stjäl dyra bilar

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Organiserade ligor står för en allt större del av bilstölderna i Sverige. De väljer ut dyra modeller och fraktar dem snabbt ut ur landet. Audi och Lexus är just nu populära hos tjuvarna.

– Ligorna kommer hit med specialiserad utrustning för att komma förbi de elektroniska säkerhetssystemen. De fungerar bara för en viss modell, berättar Niclas Antonsson.

Han är utredare hos Larmtjänst, försäkringsbolagens branschorganisation.

På torsdagen publicerar Larmtjänst sin nya rapport över Efterlysta fordon år 2015. Den visar att bilstölderna i Sverige fortsätter att minska, i takt med att gamla modeller utan elektroniska säkerhetssystem är på väg att fasas ut ur fordonsparken. Det innebär att den gamla tidens biltjuv får allt större problem.

– Den fladdrige pundaren med skruvmejsel kommer inte åt de nyare modellerna. Det är därför som vi totalt ser en minskning. De som i dag stjäl bilar är förberedda. De vet hur fordonen ska fraktas ut ur landet och att det finns en avsättning för dem, säger Niclas Antonsson.

Under år 2015 rapporterades 8.908 efterlysta personbilar, varav 8.249 var stulna. Det är en kraftig minskning. År 2005 rapporterades 28.793 efterlysta bilar. Trenden har pågått i flera år, som DN tidigare har berättat.

Men de bilar som aldrig har återfunnits har under samma period bara minskat från 2.986 till 1.611. De fordonen har oftast fraktats ut ur landet för vidare försäljning.

– En stor del av bilarna fraktas till Litauen och Polen. Där byggs de om och säljs sedan vidare österut, berättar Niclas Antonsson.

Ligorna koncentrerar sig på de exklusiva modellerna. Ofta har de skaffat utrustning för att komma förbi de elektroniska säkerhetssystemen i en särskild modell. För några år sedan var BMW och Range Rover svårt drabbade. Just nu ser Niclas Antonsson att senare modeller av Audi och Lexus har blivit populära byten.

– BMW har gjort det svårare att komma förbi säkerhetssystemen, berättar han.

Ofta är det slumpen som avgör vilken modell som för närvarande drabbas. Det beror på om ligorna har lyckats knäcka säkerhetskoderna för just den modellen.

Niclas Antonsson vill inte gå in på exakt hur ligorna lyckas komma förbi de elektroniska systemen. Ibland använder de utrustning som kan avlyssna signaler från bilens nycklar, men det finns också andra metoder.

– På verkstäderna kan sedan säkerhetssystemen omprogrammeras, berättar han.

Foto:

Källa: Larmtjänst

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.