Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Utredning: Skolan sämre när den blev kommunal

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Eleverna presterar sämre, lärarna pressas för hårt och skillnaderna mellan skolorna ökar. Utförsbacken började när skolan blev kommunal, slår en kommande utredning fast.
Staten pekas ut som skyldig.

På punkt efter punkt beskriver regeringens utredare, statsvetare Leif Lewin, hur skolan försämrats. I det sammanfattande kapitlet som TT läst skriver han att det var ”statens fel att kommunaliseringen inte blev så bra”. Utredningen presenteras på måndag.

Staten släppte skolan till kommunerna under dåliga villkor och mot många lärares vilja, konstaterar Lewin. I samma veva lades nya, svårtolkade läroplaner och ett nytt betygssystem i knät på lärare och kommuner. 90-talets regeringar, av olika färg, får skarp kritik.

Redan på lördagen framfördes kritik mot slutsatserna. Per-Arne Andersson, avdelningschef vid Sveriges Kommuner och Landsting och del i utredningens referensgrupp, skriver i en debattartikel i SvD att en brist är att utredningen utgår ifrån att allt som skett i skolan är ett resultat av decentraliseringen, och att ingen hänsyn tas till andra skolreformer eller samhällsförändringar.

Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund, har väldigt svårt att förstå kritiken från Per-Arne Andersson.

– Jag är oerhört förvånad över att en SKL-tjänsteman som har haft en viss insyn går ut innan professor Leif Lewin ens fått möjlighet att presentera sina resultat, säger Jansson till TT.

Han förstår inte kritiken mot Lewin som vetenskapsman och tror att utredningsresultaten fått ömma SKL-tår att smärta.

– Jag tycker att kritiken verkar desperat, säger Jansson.

Inte heller Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande, har något att invända mot Lewins arbete.

– Utifrån det begränsade resultat som utredningen har haft har han säkert gjort vad som göras kan, säger Sirén till TT.

Samtidigt håller Eva-Lis Sirén med SKL om att många saker som påverkar skolan _ exempelvis det fria skolvalet, nedskärningar, globalisering och invandring _ inte tagits upp.

Sirén befarar också att ett förstatligande, med föregående utredningar, riskerar att blockera vad skolan verkligen behöver:

– Ett återförstatligande löser inte alls skolans problem. Det behövs högre lärarlöner, avlastning för lärarna och möjligheter att sätta in särskilt stöd för eleverna _ och det behövs nu. Det är saker som inte kan vänta, säger hon.

Bo Jansson luftar andra åsikter:

– Jag är helt övertygad om att en stor majoritet av dem som arbetar i skolan håller med om att kommunaliseringen har haft negativa effekter för elevernas skolresultat och för läraryrkets status. Och jag är helt övertygad om att en majoritet som håller med om att det måste förändras.

Bland riksdagspartierna vill i dag bara Folkpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna förstatliga skolan. Även Lärarnas Riksförbund har drivit frågan. Ordföranden Bo Jansson hoppas att utredningen väcker liv i debatten.

– Det här är en väldigt tung rapport. Alla de saker han pekar på som gått snett är heta frågor för skolan i dag.

Lewin lyfter särskilt fram att lärarna har fått för mycket att göra, och att lönerna inte har ökat lika mycket som andra gruppers. "Det var fel att påtvinga lärarna en decentraliserad skola och ett annat arbetssätt", skriver han.

Det ingick inte i Lewins uppdrag att föreslå hur skolan bör organiseras. Han avslutar dock med att konstatera att staten kanske "en vacker dag" kan dra sig tillbaka från skolan. Men vägen dit är mycket lång _ kantad av "återvändsgränder och sidospår", sammanfattar han.

Gunnar Wetterberg, Sacos före detta samhällspolitiske chef, tror att politikerna värderar Lewins slutsatser högt.

– Men jag är orolig för att Jan Björklund har låst sig vid de reformer han redan genomfört. Jag hoppas att han låter den här rapporten bli en nystart.

Även om Wetterberg tycker att till exempel gymnasieskolorna borde styras regionalt, anser han inte att staten helt ska ta över.

– Det kan få mer negativa än positiva konsekvenser. Men nu ger Leif Lewin den politiska sfären något att gå på.

Göran Persson, som drev igenom reformen som skolminister på 90-talet, har avböjt att kommentera.