Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Varannan treåring använder internet

Levina är en av de allt fler treåringar som använder internet flera gånger i veckan.
Levina är en av de allt fler treåringar som använder internet flera gånger i veckan. Foto: Lars Lindqvist

Hälften av alla svenska treåringar använder internet. Nätdebuten har gått kraftigt nedåt i åldrarna de senaste två åren, visar den årliga stora undersökningen om svenskarnas internetvanor.

Den största ökningen av nät­användande finns hos barn i låg- och mellanstadieåldrar men även betydligt yngre barn, två av fem tvååringar, vistas på nätet. Flest uppkopplingar över huvud taget svarar barn mellan 12 och 15 år för. 96 procent av dessa har tillgång till en bärbar dator och 85 procent till en smart telefon eller surfplatta.

– Man chockas varje år över att debutåldern kan fortsätta att sjunka, kommenterar Janne Elvelid, projektledare för rapporten som Stiftelsen för Internetinfrastruktur (.SE) står bakom.

Rapporten visar även på en annan stark trend, den mobila. Mer än varannan svensk har en uppkopplad mobiltelefon, och uppkoppling via surfplatta har också blivit vanligare. De flesta är nöjda med hur det fungerar.

– Att surfplattorna var många visste vi, men att de är så pass många är förvånande. Vi ser också att internet i telefonen nu slagit igenom hos hela befolkningen, säger Janne Elvelid.

Surfplattornas starkaste fäste finns hos barnfamiljer. Var tredje familj har en platta och plattinnehav följer också inkomst och utbildning.

Trendförändringen märks tydligt när DN hälsar på hemma hos familjen Fritz i Gröndal, söder om Stockholm.

Pappa Magnus håller på att trösta en tre månader gammal Gusten. I soffan sitter treåringa Levina med en surfplatta i händerna. Hon är uppslukad av ”Bamse och den stora kapplöpningen” direkt från nätet.

– Levina har inte riktigt börjat spela på nätet än, men både Youtube och Bolibompa via SVT.play går på ganska ofta, säger Magnus Fritz.

Tillväxten ökar dock inte överallt. Vi tittar inte mer på video eller lyssnar mer på musik via nätet.

Facebooktillväxten har också avstannat. Mer än en tredjedel av alla användare uppdaterar aldrig sin status.

– Sociala medier börjar att stagnera, vi ser inte en lika stor ökningstakt som vi gjort de senaste åren, säger Janne Elvelid.

Tryckta tidningar är en bransch i stark omdaning. För kvällstidningar är det tydligast. Av all läsning av kvällstidningarna sker 63 procent på webben. Morgontidningsläsare är mer trogna papperet och bara en fjärdedel av läsandet är nätbaserat.

När det gäller e-handeln litar vi mer på den än tidigare, 7 av 10 handlar på nätet. Den största ökningen av nätkunder finns hos pensionärer.

Bankärenden via nätet har fortfarande inte slagit ut betalning via bankkontor. Var åttonde väljer inte nätet för betalningar och enligt rapporten är det både en åldersfråga och en klassfråga. Fattiga går till banken och rika loggar in. I skaran pensionärer äldre än 75 år väljer 85 procent bort nätbanken.

Alla nya teknikmöjligheter till trots – alla svenskar surfar inte.

Runt 1,2 miljoner använder sällan eller aldrig internet. De flesta av dessa är över 45 år, men även i lägre åldrar finns ett utanförskap. Var fjärde svensk mellan 16 och 45 år känner sig inte delaktig i informationssamhället, enligt rapporten. I åldrarna 56 år och uppåt dominerar den här känslan av utanförskap.

Fotnot: ”Svenskarna och Internet” är en panelstudie som omfattar 2 616 telefonintervjuer och är baserad på ett slumpvis urval av befolkningen från 16 år och uppåt (före 2007 från 18 år). Till föräldrar med hemmavarande barn mellan 3 och 13 år ställs frågor om barnens användning av internet. Till ungdomar mellan 12 och 15 år ställs också frågor till deras föräldrar.

Hur lever du ditt liv framför skärmen?

Hur ser det ut hemma hos dig? Hur mycket surfar du och dina nära på nätet? Hör av dig med dina erfarenheter till DN: nyhetstips@dn.se eller skicka SMS till 71222

Svenskarnas nätvanor

89 procent av svenskarna har tillgång till internet. 1995 var siffran 2 procent.

12 timmar per vecka använder genomsnittssvensken till att surfa på nätet.

20 procent, var femte svensk, använder i dag en surfplatta.

84 procent av internetanvändarna, drygt åtta gånger fler än år 2000, e-handlar.

91 procent av höginkomsttagarna loggar in någon/några gånger per månad på sin internetbank. Mot­svarande siffror för låginkomst­tagare är 57 procent.

64 procent använder sig av sociala nätverk på nätet. Men andelen av befolkningen som använder sig av sociala nätverk blir inte fler.

50 procent av alla treåringar är i dag uppkopplade. Och närmare 20 procent av treåringarna använder internet varje dag.

81-97 procent av 12-15-åringarna är ute på nätet varje dag .

85 procent av 12-15-åringarna har tillgång till smarta mobiler eller surfplatta.

3 procent, knappt, av bokläsarna väljer enbart att läsa e-böcker. Resten tar till sig både och.

Källa: Rapporten ”Svenskarna och internet”.SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur)