Bara varannan tonåring i Europa äter frukost varje dag. Och en försvinnande liten andel, bara fyra procent, äter en frukost med rekommenderade inslag av frukt eller grönt, bröd eller müsli och mjölk eller ost, visar en svensk studie.
Lena Hallström, forskare vid Karolinska institutet, har studerat ungdomars frukostvanor i större städer i Sverige och tio andra länder i Europa. Deras kondition, kroppsfett, blodfetter och blodsocker har också mätts.
De som åt frukost varje dag hade både mindre kroppsfett och bättre kondition. Pojkar med goda frukostvanor löpte mindre risk för att drabbas hjärt-kärlsjukdom än pojkar som ofta hoppade över frukost.
De få ungdomar som regelbundet åt en näringsriktig frukost var oftare yngre och kom från norra eller centrala Europa, eller från ekonomiskt och socialt välbeställda familjer.
Det som styrde ungdomarnas frukostval var framför allt hungern och smaken men också viljan att äta hälsosamt. Dessutom påverkade föräldrarna barnens frukost. Resultatet visar enligt Lena Hallström hur viktig en bra och regelbunden frukost är för hälsan.
I studien, gjord läsåret 2006/2007, ingick drygt 3 500 ungdomar 12—18 år. De bor i Sverige, Grekland, Tyskland, Belgien, Fankrike, Ungern, Italien, Österrike och Spanien.