Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

Vi blir allt mer mobila

Två barn använder smartphones.
Två barn använder smartphones. Foto: Alamy

Vi använder internet allt flitigare och när vi gör det är det allt oftare med hjälp av mobiler och surfplattor. Det visar en årlig undersökning från Stiftelsen för internetinfrastruktur.

Svenskarnas internetanvändning har blivit en del av vardagen. 2007 var det få som använde internet i hemmet mer än någon enstaka gång under en dag. I dag knappar sig 40 procent av svenskarna in på någon eller några sajter vid flera tillfällen under dagen. Inte sällan genom sin smarta mobil som sedan 2010, då nästan ingen använde en sådan varje dag, blivit en viktig väg ut på nätet och i dag används av 80 procent av internetanvändarna dagligen.

I dag använder 73 procent av svenskarna smarta mobiler och 69 procent kopplar upp sig till nätet den vägen. Den mobila boomen fortsätter, konstateras det i undersökningen.

Är man över 55 år används mobilen dock oftast till att ringa med och inte för att surfa.

De bärbara plattformarna har allt mer tagit över den fasta datorns roll som en väg ut på nätet under de tre senaste åren. I dag använder 45 procent av befolkningen en platta och 25 procent gör det varje dag. Vanligen för att kolla epost och social nätverk.

Den som i dag använder internet anser också att nätet är en allt viktigare källa till information. För bara två år sedan ansågs tv och internet vara lika viktiga som källor till nyheter men i dag har nätet gått om tevemediet.

Svenskarna är ett nätanvändande folk. 90 procent av befolkningen mellan 12 och 45 år använder internet varje dag. Av dem som är yngre eller äldre stannar siffran på höga 75 procent, enligt undersökningen.

Den största ökningen av internetanvändningen återfinns bland förskolebarn, där användningen i princip har fördubblats under de senaste fem åren, och bland de yngre pensionärerna, men där är ökningen något lägre.

Undersökningen visar också att en ny generation flitiga internetanvändare är på väg. Vart tredje förskolebarn i åldrarna 3 till 5 år använder nätet dagligen. Går man upp några år till åldrarna 6 till 8 år stiger användningsgraden till omkring hälften för att nå tre fjärdedelar i åldersgruppen 9 till 11 år, enligt undersökningen.

Vi ägnar allt mer av vår vakna tid på nätet. Svenskarna surfar i genomsnitt 12,9 timmar i veckan vilket ska jämföras med 8,8 timmar 2007. Många gånger genom sina surfplattor eller mobiltelefoner och oftast när personen är hemma. Den smarta mobilen är en viktig plattform för den som surfar och upptar i dag 29 procent av den tid som en genomsnittlig svensk ägnar åt internet.

Mest populärt är det att titta på filmklipp på Youtube; 82 procent av dem som använder nätet säger sig ha gjort det. Men nätet fyller också ett viktigt behov för dem som söker efter fakta, vill kolla vad ett ord betyder eller som behöver hitta en tidtabell, visar undersökningen.

Facebook är populärt bland framför allt yngre där 83 procent i åldrarna 12–15 år och 95 procent i åldrarna 16–25 år använder det sociala nätverket.

Trots siffrorna, och det faktum att 74 procent av befolkningen har en egen dator, är det i dag en miljon svenskar som inte använder internet över huvud taget. Orsakerna uppges vara att man inte har någon uppkoppling där man bor, inte har tid eller inte har råd. Vanligast är dock att man säger sig sakna intresse.

Fem procent av befolkningen säger enligt undersökningen att de har funktionshinder som gör det omöjligt eller mycket svårt att använda internet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.