Sverige

Tranås och MP – med hög fart rakt mot väggen

Foto: Skärmdump Tranås kommuns hemsida

Härom veckan köpte Tranås kommun en helsidesannons i Expressen. Syftet var att uppmärksamma att Tranås valts ut som stationsort på den framtida snabbjärnvägen genom Småland. ”Tranås – Med hög fart mot framtiden”, löd överskriften.

Kanske borde det i stället ha stått ”Tranås – Med hög fart rakt mot väggen”. Mycket tyder på att resenärerna kan få vänta länge på den där rälsen. Möjligen för evigt.

Det kan tyckas märkligt. En av den senaste valrörelsens få nyheter var ju att alliansen under buller och bång anslöt sig till 2010 års rödgröna idé om snabbtåg. Därmed fanns närmast total politisk enighet.

Egentligen har heller inget särskilt hänt – mer än att folk har börjat räkna på det. Som konsekvens av det har många då börjat undra om en lite snabbare räls i Sydsverige verkligen är det bästa landet kan göra med uppåt 300 miljarder kronor.

Moderaterna – vars finansminister Anders Borg från början avfärdade tågen som ”science fiction” – har börjat muttra igen. Både stats- och infrastrukturministern (S) ojar sig över priset. Lokalpolitiker från många håll och läger (utanför Tranås) ifrågasätter prioriteringen. I förra veckan dundrade självaste Göran Persson (S) in i debatten. Staten borde lösa bostadskrisen i stället, röt han i DI.

Plötsligt ser snabbjärnvägens varmaste anhängare, Karin Svensson Smith (MP), just så kringränd ut som bara en miljöpartistisk ordförande i riksdagens trafikutskott kan göra.

Det är förstås lite ironiskt. MP har hittills under mandatperioden kritiserats för att man motsatt sig olika byggen. Nu, när MP verkligen vill bygga något, radar kritikerna upp sig på andra sidan.

Det blir heller inte mindre ironiskt för MP när det tyngsta argumentet mot handlar om migrationen. 2014 letade alliansen efter ett projekt och de rödgröna efter en stor statlig investering, som man hoppades skulle skjuta fart på ekonomin. Nu har flyktingkrisen ordnat de där sakerna för lång tid framöver. Sverige behöver exempelvis 700.000 nya bostäder, gärna billiga, helst i går.

Och snabbtågen? Nja, någon krasch blir det nog inte. I stället lär projektet ledas om till någon politisk depå, där det får stå i väntan på ”mer budgetutrymme”, eller så.

Den pågående Sverigeförhandlingens bestående minne blir i så fall att ha gjort hela Småland vansinnigt – alla orter som inte blev stationsorter, och de som blev det men omsider blev blåsta på framtiden.

Ordlistan. DN:s Viktor Barth-Kron listar tre viktiga ord i veckan

Modelloffensiv

I måndags meddelade S att man nu inlett ”storoffensiv” till försvar för den svenska arbetsmarknadsmodellen. Detta har bland annat märkts genom att S-företrädare plötsligt säger ”den svenska modellen” i alla möjliga och omöjliga sammanhang, vilket säkert kan övertyga någon. Samtidigt: Är det verkligen en ”offensiv” om man försvarar något? Å andra sidan låter det ju inte lika kul att lansera en ”stordefensiv”.

Moderatkaos

Det blir sannolikt ingen gemensam alliansbudget till hösten, vilket tyder på att regeringen lugnt kan sitta kvar till 2018. ”Vi finns inte till för att skapa kaos”, sade partisekreterare Tomas Tobé (M) i en DN-intervju i veckan. Den elake kan se påståendet som ytterligare ett steg i Moderaternas förnyelse sedan kaoshösten 2014. Den realistiske kan minnas att Stefan Löfven har minst en MP-kongress att invänta innan han kan blåsa kaosfaran över.

Normtobak

I den svenska modellen finns ingen plats för tobak. Det var tydligt när folkhälsominister Wikström (S) mottog sin tobaksutredning i veckan. Rökförbud utomhus ska utvidgas – även för tobaksfria vattenpipor och e-cigarretter – och försäljningen regleras hårdare. Målet är att ”avnormalisera tobaksbruket”. Normen ska med andra ord vara tobakslös. Nu väntar vi bara på att någon kommer på hur det rimmar med den annars så omhuldade ”normkritiken”.