Vitaminrik mat minskar risk för synproblem
Publicerat 2005-12-27 22:00
En kost rik på vitamin C och E, zink och betakaroten skyddar mot åldersförändringar i gula fläcken, så kallad makula- degeneration. Det är den vanligaste orsaken till synnedsättning och blindhet hos personer över sextio år.
Dela med andra:
Risken minskade med 35 procent
I studien åt personerna i genomsnitt 114 milligram vitamin C, 13 milligram vitamin E, 3,6 milligram betakaroten och 9,6 milligram zink per dag. De personer som via maten fick i sig mer än de mängderna av alla fyra näringsämnena minskade risken att utveckla makuladegeneration med 35 procent.
Livsmedelsverkets rekommenderade dagliga intag av vitamin C är 75 milligram och av vitamin E 8 milligram för kvinnor och 10 milligram för män. För zink rekommenderas 7 milligram för kvinnor och 9 milligram för män. Ingen ska äta mer än 1000 milligram C-vitamin, 300 milligram E-vitamin eller 25 milligram zink per dag.
För betakaroten finns inga rekommenderade doser. Men studier visar att väldigt höga tillskott av betakaroten (20 milligram per dag) ökar risken för lungcancer hos rökare.
En studie på 4.170 personer från en medelklassförort till Rotterdam visar nu att de som äter mat rik på vitamin C, vitamin E, zink och betakaroten mer sällan drabbas av åldersrelaterade förändringar i ögats gula fläck.
Sjukdomen kallas för makuladegeneration och är den vanligaste orsaken till social blindhet hos äldre. Drabbade kan fortfarande se skillnad på ljus och mörker, men de kan inte läsa, köra bil eller titta på teve. Dessutom får de svårt att orientera sig på främmande platser.
- Det här är viktig information ur folkhälsosynpunkt. Det visar att om man äter en vanlig sund kost, rik på vitaminer, så minskar man risken att utveckla sjukdomen, säger Peep Algvere, professor i ögonsjukdomar vid S:t Eriks ögonsjukhus i Stockholm.
I Sverige har cirka 350 000 personer förändringar i ögats gula fläck. De flesta har ännu inga störande synrubbningar. Men problemen ökar med åren och i dag finns det ingen botande behandling. Därför är det viktigt att förebygga sjukdomen.
De som deltog i undersökningen i Rotterdam var alla över 55 år. Studien, som publiceras i tidskriften Journal of the American Medical Association, visar att de som åt mer än genomsnittet av vitamin C och E, zink och betakaroten minskade risken att utveckla makuladegeneration med 35 procent.
De enskilt viktigaste ämnena var vitamin E, som minskade risken med 8 procent, och zink som minskade risken med 9 procent.
Att just vitamin C och E, zink och betakaroten kan hjälpa mot makuladegeneration visar också en stor studie från USA som publicerades år 2001.
Där handlade det om att bromsa utvecklingen av sjukdomen hos personer som redan hade drabbats. I studien behandlade läkarna patienterna med väldigt kraftiga doser av näringsämnena; doser som var mycket högre än det rekommenderade dagsintaget.
Studien från Rotterdam tyder på att lägre mängder skyddar och att det räcker med att få i sig ämnena via maten.
Att vitamin C, vitamin E, zink och betakaroten bevarar gula fläcken tror forskarna beror på att de är så kallade antioxidanter. De tar hand om fria syreradikaler; väldigt reaktiva ämnen som skadar cellerna.
I ögat bildas extra mycket syreradikaler eftersom näthinnan konsumerar stora mängder syre. Ljuset som träffar näthinnan gör också att syret lättare omvandlas till reaktiva radikaler.
Visar 0 av 0. Per sida:
Det finns inga kommentarer.
Visar (av totalt ).
Vill du ha en bra start på dagen?
Läs Dagens Nyheter. Klicka för ett bra erbjudande.












