Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

WHO listar kött som cancerframkallande

Foto: Sören Andersson/TT

Världshälsoorganisationen klassar charkuterier, som korv, skinka och pastej, som cancerframkallande för människor. WHO har aldrig förr listat livsmedel som sådant.

Övrigt rött kött – från lamm, gris och ko – klassar WHO som ”troligen” cancerframkallande, i brist på ordentliga vetenskapliga bevis. Vi svenskar stoppar i oss kött och charkprodukter långt över gränsvärdena.

Enligt en matvaneundersökning Riksmaten 2010-11, utförd av Livsmedelsverket, äter 42 procent av svenska kvinnor och 72 procent av männen mer än 500 gram rött kött och charkuteriprodukter i veckan, vilket är World Cancer Research Funds rekommendation. Flera hälsoorganisationer har tidigare påvisat samband mellan kött och cancer.


Medelhavsfalukorv. Foto: Leif R Jansson/TT

Svenska kvinnor äter cirka 480 gram rött kött i veckan, varav 34 procent utgörs av charkprodukter. Svenska män äter sammanlagt 800 gram, varav 35 procent utgörs av charkprodukter.

De män som hade högst konsumtion (de 5 procent som åt mest) åt cirka 1.670 gram tillagat rött kött och charkuteriprodukter i veckan. Motsvarande siffra för svenska kvinnor var cirka 1.000 gram.

WHO:s utvärdering har gjorts av 22 experter från tio länder och dessa har haft ambitionen att grundligt studera den samlade vetenskapliga litteraturen på området. Tjocktarmscancer har det tydligaste sambandet med kött, men kopplingar syns också till cancer i bukspottskörteln och prostatan. 

Andelen som äter rött kött varierar kraftigt i världen från ett par procent till 100 procent. 50 gram om dagen höjer tarmcancerrisken med närmare 20 procent, enligt WHO. Med rött kött menas all mat som kommer från däggdjurs muskler och med charkuterier menas sådant kött som genomgått någon form av tillverkningsprocess. 


Foto: TT

Fördjupning. Matvanor

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.