Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Youtubeklippen det snackades om 2014

Skulle Youtube vara en tv-kanal skulle det vara Sveriges näst största kommersiella kanal. Därmed påverkar de virala Youtubeklippen oss mer än vi kanske förstår. DN:s krönikör Emanuel Karlsten listar årets största Youtubeklipp, i meningen betydelse, avtryck och eko både nationellt och internationellt.

10) Lethal lasagne

Kanske symboliserar Youtubekanalen Swedish meal time Youtubeåret 2014 bäst. Det är en gammal, framgångsrik kanal som hade en stor fanbase världen över, men som sedan slocknade. Men i år, när marknaden mognat och pengar finns att tjäna, är de tillbaka. Proffsigare, men med samma koncept som tidigare. Banka på svensk mat, skrika på svengelska och bete sig grisigt. Lethal lasagna blev deras comeback-klipp.

9) Ice bucket skill twins Ice bucket challenge

Svenska tvillingarna Josef och Jakob El-Zein är 18 år gamla, men har redan en enorm Youtubekanal där de publicerar olika fotbollstrick. Så givetvis stod de också för svenskt rekord när de gjorde sin Ice bucket challenge – en av årets största nättrender. Häll vatten över huvudet, skänk pengar till ALS-forskning och utmana någon annan. Bara i Sverige drog nättrenden in miljoner till forskning.

8) Daniel Norberg

2014 blev Daniel Norbergs stora genombrott. Att göra ett helvsvenskt klipp och ändå få över två miljoner visningar är stort. Men så är också Daniel Norberg parodier på alla årets Melodifestivalbidrag extremt detaljerat och gjort med stort engagemang, som så ofta.

7) Swedish marines makes parody of grease lightning

Det svenska förbandet AMF 1 var stationerat i Afghanistan och hade uppenbarligen lite tid över. Så de spelade in en parodi på låten ”Greased lightning”. Det dansades kring kulsprutor och snurrades på pistoler och klippet fick enorm spridning. Till och med Försvarsmakten själva gillade klippet. ”De står under ständig press och trots den svåra uppgiften kan de göra en sån här sak med glimten i ögat”, uppgav de till DN.

6) Zlatans volvofilm

Ja, Zlatans reklamfilm för Volvo blev stor. Men. Zlatan är en världskändis. Volvo är ett världsmärke med enorm budget. Sett ur det perspektivet är knappa 6 miljoner visningar bra, men genomslaget skulle kunna vara ännu större. Trots det: Zlatan är Zlatan. Och betydelsen med den nya nationalsången ska inte underskattas.

5) One guy, 14 voices

Joel Berghult från Göteborg hade sett finska Smokahontas framgång när hon härmade språk. Så Berghult gjorde samma sak – med artister. Macklemore, Bruno Mars, Maroon5 och ytterligare elva artister imiterades i en två minuter lång film. Klippet har setts över fyra miljoner gånger och blivit en internationell succé.

4) Kung Fury official trailer

Det är trailern som dragit in över fyra miljoner kronor i gåvor. David Sandberg (en annan än den ovan) är regissör och huvudrollsinnehavare i en bisarr 80-tals kung fu, tja, parodi? Ett projekt som aldrig blev mer än en trailer. Men trailern postades på Youtube och sedan till Kickstarter för att få folk att skänka pengar så filmen kunde slutföras. Och som folk skänkte. Över fyra miljoner kronor samlades in och med det stor internationell uppmärksamhet. Kung fury, med över 7 miljoner visningar, är en av årets mest efterlängtade nischfilmer - skapad av en svensk, finansierad av fans.

3) Leva med lagg

Bredbandsleverantören Umeå energi behövde göra reklam och valde att vända på sin produkt: Hur vore livet om det hela tiden fördröjdes av ”lagg” (termen för fördröjning i ett datorspel på grund av långsam nätuppkoppling). Klippet blev en enorm nationell och internationell succé med flera stora priser till följd.

2) Lights out – Who’s there

David Sandberg har tidigare har tidigare gjort kortfilmer som fått uppmärksamhet, men inget som varit i närheten av detta. Han och hans fru spelade in skräckisen på några dagar hemma i lägenheten. Sedan vann han både internationella priser och skrämde livet ur folk – 8 miljoner gånger.

1) Våld i hiss

Det har länge funnits Youtubekanaler som fokuserat på att publicera sketcher, blåsningar och skämt. Men det är först i år som Sverige fått sin egen: Sthlm panda. Ett gäng vänner som gått samman och gör olika sociala experiment, filmar och lägger ut. Som här, då man påstår sig testa svenskens civilkurage. Klippet skapade stor debatt, kritik och framför allt: fick fem miljoner visningar. Det är stort!

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.