USA-valet

Siffrorna är djupt oroväckande för Hillary Clinton

Foto: Justin Sullivan/AFP

Manchester. Även om många primärval återstår har Bernie Sanders redan åstadkommit något omstörtande. För Hillary Clinton innebär jätteförlusten i New Hampshire att hennes kampanj behöver hitta ett nytt sätt att tilltala väljarna – i synnerhet de unga.

En man som klev ut ur vallokalen i Nashua strax utanför Manchester på tisdag förmiddag förklarade att han bestämt sig sent, men att han inte var särskilt entusiastisk. Han var en mångårig Clintonsupporter, sa han, och hade arbetat i Bill Clintons kampanj på 1990-talet. Nu hade han också till slut valt att lägga sin röst på Hillary.

Men att New Hampshire har varit tryggt Clintonland under många år är historia. De unga väljarna var inte ens födda när Bill Clinton valdes till president 1992, och hade inte rösträtt 2008, då Hillary Clinton var här sist och vann.

Och här, precis som i Iowa, valde de unga väljarna Bernie Sanders, och de visade honom samma entusiasm som har synts under valmöten över landet under hela hösten och vintern. I Iowa tog Sanders 84 procent av de unga - i New Hampshire visade en mätning att det kan ha varit ännu fler.

Siffrorna är djupt oroväckande för Hillary Clinton, och hon borde ha reagerat långt tidigare på en trend som har varit tydlig i månader.

Den politiska skribenten Molly Ball pekar i en artikel i The Atlantic på att vänstervågen bland de unga i hög grad har gått demokratiska partiet – och Hillary Clinton – förbi. Hos den gruppen är värderingar och attityder längre åt vänster, och de skiljer sig från äldre generationers.

Unga människor som står till vänster politiskt har inte heller samma aversion mot ordet socialism som många tidigare generationer av amerikaner har. Bland dem stöter Sanders inte bort någon.

Inte heller känner sig unga kvinnor förpliktigade att rösta på Hillary Clinton för att hon är kvinna; många av dem har diffus uppfattning om kvinnorättsrörelse och kvinnokamp; de ser sina rättigheter som självklara och de ser inget skäl med att välja en kvinna enbart på grund av hennes kön.

Det är svårsmält för många, och det generationsglappet blev uppenbart när den tidigare utrikesministern Madeleine Albright häromdagen sa att ”det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper andra kvinnor.” Det är en fras som Albright har använt i fyra decennier, men som tolkades som en vass pik mot alla de unga kvinnor som stöder Bernie Sanders.

Samtidigt sa den välkända feministen Gloria Steinem att de unga kvinnorna går dit killarna är, nämligen hos Sanders. Steinem bad senare om ursäkt och tog tillbaka sitt uttalande.

Clinton erkände i sitt tal på tisdagskvällen sin hemläxa bland de unga.

Deras motvilja mot henne – en motvilja och skepsis som finns i alla åldrar, också bland många demokrater – handlar ofta om trovärdighet och ärlighet. Hillary Clinton ses som opålitlig, många kallar henne rakt ut ”lögnare” och hänvisar till hennes kopplingar till ”Wall Street”. Det är ett enkelt tankespår att följa, och i synnerhet yngre känner inte till att Hillary Clinton till exempel har ett flera decennier långt engagemang för utsatta barn och kvinnor, ett engagemang som går tillbaka till hennes tid som advokat i Arkansas.

”Hillary Clinton brukar säga att hon har en gammaldags uppfattning om att politik ska handla om sakfrågor”, sa hennes nära kampanjstrateg Joel Benenson i en intervju med den förre Obamarådgivaren David Axelrod. I ett politiskt landskap som göds av enkla budskap och personliga attacker må det vara en hedervärd inställning, men den räcker inte. Kanske fungerar metoden inte ens. Till och med Bernie Sanders, som nästan uteslutande talar om politik – i termer av orättvisor och ojämlikhet - och som har satt en ära i att undvika personangrepp, riktar sig till väljarnas känslor, med ett relativt enkelt formulerat budskap. När Clinton talar om ”jag”, talar Sanders om ett ”vi”, och han riktar sig i första hand till deras frustration. Hon riktar sig i första hand in sig på de mindre klatschiga lösningarna.

Den tidigare guvernören i New York Mario Cuomo citeras ofta för att han sa ”man kampanjar med poesi, men regerar med prosa”. För de som känner Clinton eller arbetar för hennes kampanj är hennes meriter självklarheter, men att tro att det på sikt ska lysa igenom för alla är sannolikt ett misstag. Clintonkampanjen måste hitta ett sätt att möta väljarnas känslor för henne, särskilt de unga – för valkampanjer handlar mer om känslor än om underbyggda fakta. Hillary Clinton måste hitta ett sätt att övertyga dem med samma språk: känslor.

Däri ligger Hillary Clintons stora, akuta utmaning just nu. Hennes övertag i Nevada och i sydstaterna är med ens inte lika självklart längre.

För Bernie Sanders handlar det om att försöka surfa så långt det går på segervågen från New Hampshire. Om han lyckas sprida gräsrotsrörelsen – genom dörrknackning och smådonationer på omkring 27 dollar – kan han kullkasta många tidigare antaganden om den amerikanska väljarkåren.

Testa dig själv: Vad kan du om USA-valet?