Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Världen

11 september-vin med sur eftersmak

En del av intäkterna går till 9/11-museet.
En del av intäkterna går till 9/11-museet. Foto: Scanpix
En doft av gröna äpplen och smak av vanilj. Det kunde ha varit vilket vin som helst om inte för två saker: namnet 9/11 Memorial och priset 19,11 dollar.

Det är bara ett exempel på all försäljning som sker i anslutning till årsdagen av 11 september.

När en vingård ute på Long Island beslutade sig för att sälja ett särskilt vin med anledning av tioårsdagen av terrorattackerna fick det milt sagt en sur eftersmak för många.

– Vad blir nästa steg, en 9/11 pastramismörgås? Jag bryr mig inte om det är så att de donerar en liten summa, sade lokalpolitikern Peter Vallone Jr.

I lokaltidningen Daily News kommenterade en av änkorna till en avliden brandman:

– Jag gillar det inte. Det är att kommersialisera 11 september, och det spelar ingen roll om det är mynt eller t-shirts. Jag gillar inget av det.

Monica Iken suckar när kritiken kommer på tal. Hon är en av dem som godkände vinet i form av att hon sitter i styrelsen för det museum som ligger i anslutning till Ground Zero. Det är dit en del av intäkterna för vinet går.

– Jag håller inte med. Det vet inte vad de talar om. Familjen som tillverkar vinet förlorade själv flera vänner i attacken. Det är inget sjaskigt vin. Människor köper det för till exempel olika ceremonier, säger Iken till TT.

Vinflaskorna — det finns en billigare variant för 9,11 dollar — är bara en del i en gigantisk kommers kring 11 september, mer eller mindre seriös.

I museumshopen säljs allt från nyckelringar till t-shirts, och kring Ground Zero flockas gatuförsäljarna. På nätet går det att köpa en snöglob med de båda skyskraporna — i stället för snö ska flingorna inuti föreställa allt papper som flög ut från byggnaderna efter attacken.

På tennisturneringen US Open finns datumet 9/11 broderat på alla kepsar som säljs. 11 september har helt enkelt blivit en jätteindustri som växer ytterligare inför tioårsdagen.

Totalt beräknas det kosta 10 miljarder dollar att återställa World Trade Center.

Hur mycket försäljningen i anslutning till 11 september inbringat är oklart.