Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Världen

Dasshumor inget för kyrkan

Bäst utan religiösa budskap?
Bäst utan religiösa budskap? Other: Hasse Holmberg / Scanpix
Bibelcitat på toarullar har blivit en storsäljare i norden. Men norska biskopen Laila Riksaasen Dahl rasar mot tillverkaren. Det finns gränser för var det kristna budskapet får spridas, menar biskopen.

”Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara”, denna och andra citat hämtade ur Bibeln kan skandinaviska toabesökare läsa när de uträttar sina behov.

Det versprydda toalettpappret som lanserades i höstas och säljs i Sverige, Danmark och Norge har blivit populärt, uppger Lambis marknadsföringsansvariga Christina von Trampe för tidningen Vårt Land.

Tillverkningen startade efter en kampanj på företagets facebooksida där konsumenterna fick skicka in korta texter med olika kärleksbudskap, som tillverkaren sedan tryckte på det nordiska toapappret.

Avsikten var att sprida glädje, hävdar toalettpapperstillverkaren.

Men kyrkliga ledare i Norge reagerade i stället med ilska över tilltaget som man menade var både respektlöst och stötande. För biskop Laila Riksaasen Dahl blev det helt enkelt för mycket. Hon kräver att tillverkaren drar tillbaka produkten.

– Bibelverser har ingenting på en toarulle att göra, säger hon till Vårt Land.

Även företrädare för den katolska kyrkan gick i taket.

– Förståelse för det som är heligt är borta när du erbjuds att torka dig i röven med Guds ord, säger Ragnhild Aadland Hoenig.

De upprörda känslorna blev inte mindre när det visade sig att Lambi inte ens visste att citaten de hade på dasspappret var hämtade från Bibeln. Företaget beklagar nu sin okunskap och menar att de inte hade tryckt dem om de hade vetat att citaten från Bibeln.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.