Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Världen

Inspelningar från attacken släppta

Tidigare aldrig publicerade inspelningar från attackerna den 11 september publiceras nu på New York Times hemsida. Sammanlagt rör det sig om 114 ljudfiler som sträcker sig över två timmar på morgonen den 11 september 2001.
 

Flera av inspelningarna får det att gå en rysning genom kroppen. Här hörs en av kaparna, Ziad Jarrah, när han säger till passagerarna att de ska hålla sig lugna och att det finns en bomb ombord.

"Det här är er kapten. Jag vill att ni alla ska förbli sittande. Vi har en bomb ombord och kommer att återvända till flygplatsen och vi har våra krav, så snälla, var lugna."

På ett annat avsnitt hörs hur den mest kände av kaparna Mohammed Atta säger något liknande: "Vi har några plan. Var bara tysta så blir allt bra. Vi återvänder till flygplatsen. Ingen flyttar sig. Allt kommer att bli bra.Om ni försöker att göra något kommer ni att skada er själva och flygplanen. Var bara lugna."

Attas besked att kaparna hade "några plan" var det första tecknet på att det som hände i luftrummet i östra USA var något utöver en vanlig kapning.

På inspelningarna (lyssna här till samtliga eller här till ett reportage på Sky News) hörs bland annat hur en trafikledare i New York gör sitt yttersta för att en person på den federala luftfartsmyndigheten, FAA, ska koppla honom till någon som kan slå larm till militären:

”Vi har ett antal händelser som bara blir allt värre och vi måste få militären inkopplad,” säger flygledaren.

I det läget har ett av de kapade flygplanen redan kraschat in i det Norra tornet och ett annat är på väg in mot det Södra tornet. Men detta är något som mannen på FAA inte känner till:

”Varför det, vad är det som händer?”, svarar mannen.

”Koppla mig bara till någon som har rätt att få upp militären i luften”, svarar flygledaren allt mer irriterad.

Inspelningarna är avslöjande på flera sätt, skriver New York Times. Bland annat visar de att den bild som bland andra vicepresident Dick Cheney, FAA och försvarsdepartementet gav av stridspiloternas insats inte stämmer med verkligheten.

Cheney och de övriga myndighetspersonerna berättade för allmänheten hur stridspiloterna hade varit beredda att utföra president George W. Bushs order om att skjuta ned alla flygplan som vägrade att lyda order om att landa.

Men banden ger en annan bild vilket också den officiella undersökningskommissionen kunde visa: De befäl som tagit emot ordern om att piloterna skulle ges tillstånd att skjuta ned de kapade planen skickade inte vidare denna order till stridspiloterna. Istället fick dessa uppgiften att försöka identifiera de misstänkta planen genom att läsa av deras identifikationsnummer.

Först klockan 10.32 får piloterna i luften order om att skjuta ned planen. Då hade samtliga fyra kapade plan redan kraschat.

Befälen hade också mycket lite tid på sig att se till så att jaktplanen kunde ingripa; nio minuter innan det första passagerarplanet kraschade in i Norra tornet. Att de övriga tre passagerarplanen var kapade visste inte de högre befälen om förrän samtliga tre redan hade kraschat, skriver New York Times.

Stridspiloter som intervjuats av undersökningskommissionen har också berättat att de inte hade en aning om vad de egentligen letade efter. ”Vi trodde det var ett anfall från Ryssland och vi spanade efter missiler på väg in mot USA från havet”, svarade en av dem.

Andra jaktplan hade skickats ut över havet för att spana efter American Airlines Flight 11 trots att det planet redan hade kraschat in i World Trade Center en timma tidigare. När major Kevin Nasypany fick veta detta gav han den nu berömda ordern om att få tillbaka planen till Washington så snabbt det någonsin gick: ”Jag bryr mig inte om hur många fönster ni krossar”, sa han.

Banden ger en bild av det kaos och den informationsbrist som rådde. Flygledare och radaroperatörer famlade i blindo. Ett militärt befäl som kontaktade FAA i Washington för att få information om vad som höll på att hända fick veta att American Airlines Flight 77 hade försvunnit från radarskärmarna en halvtimma tidigare. Utan att någon kontaktat militären.

”De tappade radarkontakten med honom, de förlorade kontakten med honom, de tappade allt och de har ingen aning om var han tog vägen”, svarade den förvirrade FAA-tjänstemannen.

Men det finns två inspelningar som inte har offentliggjorts. Den ena är en 30 minuter lång inspelning gjord i cockpit på Flight 93 som störtade utanför Shanksville i Pennsylvania sedan passagerarna lyckats ta sig in i cockpit. Den hålls hemlig på några anhörigas begäran.

Den andra inspelningen är längre, skriver New York Times. Den innehåller rösterna från vicepresident Dick Cheney, försvarsminister Donald Rumsfeld och vice ordföranden för de förenade stridskrafterna, general Richard B. Meyers.

På de nu frisläppta banden finns också isande skildringar av hur flygledare tappar kontakten med flygplanen och hur de återfinns först sedan de träffat sina mål.

"Titta ut genom fönstret, ser du flygplanet?", säger en man. Sekunderna senare konstaterar en annan:

"Det flög precis rakt in i byggnaden."

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.