Världen

Kinesiska tv-nyheter används som skampåle

Två svenskar, förläggaren Gui Minhai och människorättskämpen Peter Dahlin, har de senaste dagarna till synes frivilligt bekänt brott i tv-sändningar i Kina. De är inte ensamma. Tv-nyheterna i landet används i växande grad som en skampåle.

En lång rad motståndare och kritiker till det styrande Kommunistpartiet har sedan 2013 då partiordföranden Xi Jinping kom till makten på detta sätt dykt upp på bästa sändningstid.

Gripna personer, ofta i tårar, framträder, erkänner brott och mänskliga tillkortakommanden. De dras i smutsen. Hos allmänheten skapar det förmodan av skuld långt innan en rättegång hålls.

Andra gånger handlar det om artister som gripits för drogmissbruk och vars vittnesmål kanhända tros fungera som avskräckande exempel.

Den 35-årige Dahlin, medgrundare av en ideell organisation som ger kineser juridisk hjälp, greps den 3 januari för att enligt den statskontrollerade nyhetsbyrån tillhöra en kriminell organisation som bekostar aktiviteter som äventyrar Kinas säkerhet.

I tisdags kväll bad svensken det kinesiska folket om ursäkt i statstelevisionen.

– Jag har med mina handlingar brutit mot lagen. Jag har orsakat skada för den kinesiska regeringen. Jag har sårat det kinesiska folkets känslor. Jag ber uppriktigt om ursäkt och jag är mycket ledsen för vad som hänt, sa han.

Vänner och kolleger beskrev det som en avtvingad bekännelse.

Tvivlande var också hur människorättsorganisationer och nära anhöriga tog emot förläggaren Gui Minhais redogörelse i en nyhetssändning i söndags.

Han hade varit försvunnen i tre månader, senast sedd i Thailand i mitten av oktober. Fyra av hans kollegor från en bokhandel i Hongkong specialiserad på kritiska böcker och skvaller om ledarna i Peking hade också försvunnit. I Hongkong hade demonstrationer hållits i protest mot Kinas säkerhetstjänst, som anklagades för att utanför landets gränser olagligt ha fört bort kritiker som de ville tysta.

Då dök Gui Minhai, tårögd upp i tv-nyheterna i den statliga televisionen. I ett inspelat inslag förklarade den 51-årige förläggaren att han frivilligt överlämnat sig till den kinesiska polisen och är beredd att ta sitt straff.

I sändningen bad han, trots sitt svenska pass, svenska myndigheter att inte blanda sig i saken. Efter tolv år på flykt efter en villkorlig dom för en dödlig bilolycka han orsakat i berusat tillstånd hade han fått dåligt samvete.

Bekännelsen mottogs med misstro av bedömare som sedan 2013 sett en lång rad av regimkritiker dyka upp i liknande tv-inslag.

Först ut var Charles Xue, en kinesisk-amerikansk investerare och känd bloggare med över tio miljoner följare. Han hade gjort sig ett namn som en arg kritiker av politiska beslut. Hans bekännelse handlade om att ha betalat för sex.

Därefter har följt en rad av kinesiska advokater och journalister, som erkänt allt ifrån korruption till läckande av statshemligheter. Skådespelare och internetcelebriteter har erkänt drogproblem och spelmissbruk. Kinesiska och utländska näringslivschefer och konsulter har bett Kinas ledning offentligt om ursäkt i tv.

Enbart bekännelser räcker, enligt kinesisk lag, inte som bevis i rättegångar, men de som erkänner sina brott får mildare straff än de som nekar – det är vad gripna ofta får höra.

Experter ställer nu frågan varför Kina inte begärt förläggaren Gui Minhai utlämnad från Hongkong under alla år som gått. Andra pekar på det märkliga förhållandet att Gui efter tolv år beslutar att överlämna sig och då gör det i Thailand.

Hans dotter Angela Gui säger till tidningen The Guardian att hon varken kan bekräfta eller dementera brottet hennes far har erkänt i tv, men att hon fortfarande tror att han fördes bort mot sin vilja i Thailand. Särskilt som fyra andra medarbetare vid samma bokhandel försvann ungefär samtidigt.

Fakta: Peter Dahlin

Peter Dahlin, 35 år, grundare av den ideella organisationen Chinese Urgent Action Working Group, greps den 3 januari på väg till flygplatsen I Peking. Enligt kinesiska medier har hans organisation tagit emot ekonomiskt stöd från utlandet och medvetet anstiftat bråk för att framkalla protester. Chinese Urgent Action Working Group har kallat anklagelserna absurda och förnekat dem. DN

Fakta: Gui Minhai

Gui Minhai, 51 år, föddes i Kina men har svenskt pass. Han äger och driver förlaget Mighty Current och Causeway Bay Books i Hongkong, som gjort sig kända för böcker om kinesiska politikers privatliv, som är förbjudna på det kinesiska fastlandet. Han försvann i oktober i Thailand när han var i färd med att publicera en ny bok. Fyra kolleger har också försvunnit sedan dess, tre i Kina och en i Hongkong. DN