Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Världen

Lögnerna som blev nyheter

Foto: Alexander Nemenov AFP

Här är åtta ryska medielögner – och sanningen bakom.

12 juli 2014

Medier: Kanal 1 (tv-kanal), RT (engelskspråkig tv-kanal).

Foto: ”Nyhet”: Enligt Ukrainaflyktingen Galina Pysjniak ska den lille sonen till en separatistsoldat ha korsfästs offentligt på Lenintorget i Slovjansk, sedan staden återerövrats av Ukraina. Modern ska ha tvingats se på när sonen dog, och sedan själv avrättats.

Sanningen: Inga andra vittnesmål har någonsin publicerats om den ”offentliga korsfästningen”. Bland andra ryska Novaja Gazeta har undersökt fallet och inte hittat några spår. Däremot hävdar Galina Pysjniaks föräldrar att hon berättade historien mot betalning. Hon har dessutom en historia av falska polisanmälningar mot släktingar.

Läs mer: Putin går till offensiv med fejkade nyheter


10 september 2014

Medier: Kanal 1.

”Nyhet”: Skolelever i Slovjansk ”tillåts inte längre studera ryska språket. De tvingas lära sig tyska i stället. Uppenbarligen ligger det språket ideologiskt närmare de nuvarande myndigheterna.”

Sanningen: Undervisningen i de flesta ämnen fortsätter på ryska som är majoritetens språk i Slovjansk. Det kunde DN konstatera under ett besök på en skola inför höstterminsstarten den 1 september 2014.


14 november 2014

Medier: Kanal 1.

”Nyhet”: ”Ukrainskt stridsflygplan sköt ner MH17”, enligt satellitbild från Rysslands ingenjörsunion.

Sanningen: ”Satellitbilderna” avslöjas nästan omedelbart som ett klumpigt fotomontage från Google maps. Skämtbilder dyker genast upp på nätet, där hakkorsprydda flygande tefat skjuter ner MH17.


22 juli 2015

Foto: Medier: RT, Lifenews (sajt och tv-kanal), Ria-Novosti (nyhetsbyrå) med flera.

”Nyhet”: Amerikanska bärbara luftvärnsmissiler har hittats vid flygplatsen i Luhansk, som erövrats av separatisterna efter hårda strider.

Sanningen: En rysk bloggare avslöjar senare att vapenlådorna med engelsk märkning i videon från Luhansk är klippta ur datorspelet ”Battlefield 3”.


20 september 2015

Medier: Ren-tv (tv-kanal)

”Nyhet”: USA:s Moskvaambassadör John Tefft deltar i en demonstration mot Putin i utkanten av Moskva.

Sanningen: Bilden som visas på tv är photoshoppad och tagen från ett helt annat sammanhang. Åter kommer en lavin av skämtbilder på nätet – bland annat med Tefft på månen.


30 oktober 2015

Medier: NTV (tv-kanal), Rossijskaja Gazeta (tidning) med flera.

”Nyhet”: Organisationen Ukrainas väljarkommitté rapporterar om nytt rekord i fusk vid lokalvalen i Ukraina.

Sanningen: Jämfört med valet 2010 har antalet rapporterade oegentligheter minskat kraftigt, samtidigt som organisationen nästan har fördubblat antalet observatörer.


Foto: 18 november 2015

Medier: Izvestija (tidning).

”Nyhet”: USA:s utrikesdepartement betalar ryska gayaktivister för att hänga ut Kremlfunktionärer som homosexuella, med syfte att underminera regimen. Ett brev från amerikanska UD publiceras som bevis.

Sanningen: Brevet avslöjas som en klumpig fejk, fullt av engelska stavfel. USA:s ambassad publicerar en version rättad med rödpenna och ett handskrivet meddelande till tidningen: ”Nästa gång ni publicerar ett falskt brev, tveka inte att kontakta oss, vi är glada att hjälpa till och rätta stavfel.”


27 november 2015

Medier: Rossija 24 (tv-kanal).

”Nyhet”: Hundratals IS-terrorister slåss på Kievs sida i kriget i östra Ukraina, enligt ”officiella siffror från FN”. Dessutom påstås att utländska soldater, bland dem terrorister, beviljas medborgarskap efter tre år.

Sanningen: Det finns ingen FN-rapport om IS-krigare i Ukraina. Utlänningar kan beviljas medborgarskap i Ukraina enligt en särskild lag, men inget i lagen säger något om särskilda regler för soldater.