Världen

Mänskliga faktorn bakom tågolyckan i Bayern

Foto: Peter Kneffel/AFP

Elva människor omkom och cirka 80 skadades i den svåra tågolyckan i sydtyska Bad Aibling i förra veckan. Nu står det klart att krocken sannolikt orsakades av en trafikledare, meddelade åklagaren på tisdagen.

– Om bara tjänstemannen hade agerat enligt reglerna så skulle inte tågen ha krockat. Det handlar om den mänskliga faktorn, med katastrofala följder, sade överåklagare Wolfgang Giese under en presskonferens på tisdagen, enligt den tyska tidningen Bild.

Åklagaren avfärdade därmed spekulationerna om att ett tekniskt fel orsakat olyckan som krävde elva människors liv i förra veckan.

Den 39-årige mannen tjänstgjorde vid olyckstillfället som trafikledare vid ställverket i Bad Aibling. En kollision skulle egentligen inte kunna äga rum eftersom ett säkerhetssystem ska tvångsbromsa tågen om de kör förbi en röd signal.

Enligt utredarna hade dock trafikledaren satt om signalsystemet så att det gick att passera signalen. Trafikledaren ska felaktigt ha gett klartecken till lokföraren av det ena tåget att köra mot rött, samtidigt som det andra tåget åkte i hög hastighet i motsatt riktning på enkelspåret, enligt Spiegel. Det handlar om en så kallad ZS1-signal om tre vita blinkningar som signalerar till lokföraren att köra trots att trafikljuset visar rött.

Mannen insåg efter ett tag sitt misstag och försökte nå lokförarna med ett nödsamtal. Det nådde dock inte fram i tid.

39-åringen misstänks nu för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Eftersom mannen inte anses ha haft uppsåt att orsaka en olycka är han satt på fri fot medan förundersökningen pågår, enligt tidningen der Spiegel. Han riskerar fem års fängelse.

Enligt tyska medier har han många års erfarenhet i yrket och ska varken ha varit sjuk eller påverkad av droger eller alkohol.

Olyckan, som är en av de allvarligaste i Tyskland i modern tid, inträffade fem mil söder om München i staden Bad Aibling. Ytterligare ett 80-tal människor skadades i tågolyckan, varav 20 allvarligt.