Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Världen

Massmordet väcker debatt om datavåld

Leder våldsamma dataspel till fler våldshandlingar? Frågan är åter aktuell sedan det framkommit att den norske massmördaren tränade sin förmåga med dataspel. Men forskningen kan inte ge något säkert svar.

Anders Behring Breivik skriver i sitt manifest att han spelat Modern Warfare 2, och att spelet gett god träning inför mördandet.

I Norge har detta lett till en ny debatt om dataspelens effekter på människor. Debatten liknar den som startade efter massakern på Columbine High School i USA 1999 och är numera legio så snart den aktuelle mördaren/terroristen visat sig ha spelat våldsamma spel.

Finns det ett samband? Kan människor påverkas så mycket att det utlöser våldshandlingar? Kanske, hävdar vissa forskare.

En stor amerikansk studie som publicerades i fjol ger antydningar om att spelen ökar aggressiviteten och minskar empatin. Hjärnforskare vid Karolinska institutet anser att spelvåldet påverkar yngre människors hjärnor på ett negativt sätt.

– Det finns mycket som talar för det. Man har kunnat se förändringar i flera studier, och man bör vara orolig för att detta kan få effekter, säger Predrag Petrovic, en av forskarna.

Han betonar dock att det utifrån detta inte går att dra generella slutsatser i det norska fallet.

– Men det är intressant att han tränat sig med spel, säger han.

Den amerikanska studien har dock fått hård kritik av andra forskare i USA. De har pekat på att samtidigt som försäljningen av våldsamma dataspel skjutit i höjden har våldsbrotten bland unga människor minskat i USA, Kanada, Storbritannien och Japan.

– Det är en helt orimlig slutsats att dataspelen leder till ökat våld. Modern Warfare spelas av 22 miljoner människor. Det finns inget kausalt samband, säger Jonas Linderoth, spelforskare vid Göteborgs universitet.

Han utesluter inte att Behring Breivik inspirerats av spelet, men påpekar att det finns exempel på våldsdåd som inspirerats av Bibeln. Att man kunnat uppmäta ökad aggressivitet i vissa studier ger han inte mycket för.

– Det är samma ilska som i sport. Den beror på tävlingsmomentet, att man inte gillar att förlora, säger han.