Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Världen

Muslimer och judar upprörs över domslut

Domen som säger nej till omskärelse har chockat judarna och muslimerna i Tyskland. En ledande rabbin sade i veckan att om domen står sig finns det inte någon framtid för judarna i landet. På fredagen lovade regeringen att skyndsamt skapa klarhet i rättsläget.

Tonläget är högt, känslorna svallar på det judiska kaféet Bleibergs mitt i Berlin. Innehavaren Manuela Hoffmann diskuterar med en av sina gäster och hon skräder inte orden. Hon liknar domen från Köln vid ett dråpslag mot judarna och ett utslag av ett högerextremt tankegods som levt kvar sedan nazitiden.

Manuela Hoffmann är inte ensam. I veckan hölls en konferens i Berlin med rabbiner från hela Europa och presidenten Pinchas Goldschmidt menade att domen hotade allt framtida judiskt liv i Tyskland.

Även företrädare för Tysklands muslimer har fördömt utslaget från Köln.

Historien börjar den 4 november i Köln och beskrivs detaljerat i det senaste numret av tidningen Die Zeit. Ett muslimskt par från östra Tyskland hade kommit till Köln för att deras fyraårige pojke skulle bli omskuren hos en läkare – att skära bort förhuden från penis är en religiös tradition för såväl judar som muslimer.

Två dagar efter ingreppet blödde pojken, och modern, som knappt kunde någon tyska, blev desperat. Hon sprang ut på gatan och skrek ”min son blöder” på arabiska. Det slutade med att sonen hamnade på en akutmottagning och att polisen inledde en utredning.

Utredningen ledde till ett åtal vid motsvarigheten till tingsrätten i Köln. Första instans friade.

I nästa instans friades läkaren eftersom rättsläget var så oklart. ­Rätten konstaterade samtidigt att en omskärelse utgör en kroppsskada som inte kan rättfärdigas av att föräldrarna vill det av religiösa skäl. Barnets rätt väger tyngre. Ingen­ting hindrar att man väntar med att utföra ingreppet tills barnet i fråga själv kan avgöra om han vill det eller inte. Enligt judisk tro ska dock ingreppet göras åtta dagar efter födseln.

Domen i Köln är inte bindande för några andra rättsliga instanser i Tyskland, den utgör inget prejudikat på minsta vis, den skapar ändå en osäkerhet bland de troende och debatten har tagit fart.

För Manuela Hoffmann är saken enkel. Omskärelsen är ett påbud från Gud, ingenting man diskuterar eller modifierar. Det ska ske den åttonde dagen, punkt slut.

– Manuela är ortodox, jag är mer liberal. Om vi skriker i högan sky får motståndarna bara vatten på sin kvarn. Även för mig är omskärelsen en självklarhet, men jag vill att man diskuterar den situation som uppstått i lugn ro, säger kafégästen, en äldre man i sporttröja och kortbyxor.

Frågan har nu också hamnat på den tyska regeringens bord.

– Det måste vara möjligt att ansvarsfullt genomförda omskärelser är befriade från straff i vårt land, sade regeringens talesman Steffen Seibert på fredagen.

Regeringskansliet utreder hur det ska kunna ske och man har bråttom.

– Vi kan inte dra frågan i långbänk, sade Seibert.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.