Världen

Nya regler ska hindra piloter från att krascha plan

Foto: TT

Dörrarna till cockpit måste förses med andra låsrutiner för att inte någon ska kunna stänga in sig själv och krascha planet. Det är ett av elva förslag från den franska flygmyndigheten BEA:s som presenterar sin slutgiltiga utredning av fjolårets Germanwings 9525-krasch på söndagen.

Polisen hittade ett sönderrivet läkarintyg för sjukskrivning hemma hos styrmannen Andreas Lubitz som självsvåldigt dödade 149 människor och sig själv genom att styra och accelerera ett passagerarplan in i en bergvägg i franska Alperna förra våren. Detta har orsakat diskussioner på flera håll där läkares tystnadsplikt ifrågasatts i fall som dessa.

BEA har behandlat frågan i sin utredning och vill reglera sekretessen med omfattande konsekvenser som dessa i åtanke. Läkare har rätt att avslöja hemlig information i andra sammanhang där allmänheten hotas och BEA föreslår att den rätten ska vidgas till fall som Lubitz – man påpekar att flera länder redan har sådana bestämmelser – med reservation för att piloter skulle kunna låta bli att alls uppsöka vård.

EU:s flygsäkerhetsverk EASA har tidigare uttryckt önskemål om skärpta medicinska och psykologiska undersökningar av piloter, vilket också BEA föreslår. Den franska myndigheten konstaterar att dess förslag måste gå via EU-kommissionen för att kunna bli internationella bestämmelser och det kan ta år, men under tiden skickar man sina synpunkter till flygmyndigheter och läkarorganisationer i Tyskland som inte har sådana regler.

Reglerna kring flygplans säkerhet skärptes efter terrordådet mot World trade center 11 september 2001. Lufthansa-ägda Germanwings flygplan omfattas av regelverket som förbjuder nycklar till förarkabinen. Dörren, som ska vara tillräckligt stark att den kan motstå skott och granater, ska kunna öppnas med en två- till sjusiffrig kod som knappas in på sidan av kabinpersonalens instrumentpanel i planets främre del.

Det aktuella flygplanets modell var en Airbus A320 och av dokument som finns tillgängliga på nätet framgår att dess dörr öppnas inåt och har tre elektriska slutbleck som lås. Dörren är i standardläge låst och kodfunktionen kan bara stängas av inifrån förarkabinen. Det elektromekaniska låset kan hävas med ett mekaniskt vred på cockpitdörrens insida.

Flygmyndigheter i flera länder har efter tragedin infört nya regler som säger att minst två yrkespersoner alltid måste finnas i cockpit på större passagerarplan. Germanwings har på eget initiativ infört samma regel. De elva förslagen i BEA:s utredning handlar dels om piloter och läkarsekretessen, dels om säkerheten och bemanningen av cockpit.

Germanwings flight 9525 lyfte från Barcelona en minut efter klockan 10 den 24 mars förra året. En dryg timme före den tänkta ankomsten i Düsseldorf fick styrmannen Andreas Lubitz kapten Patrick Sondenheimers order att förbereda landningen medan han själv lämnade cockpit, sannolikt för ett toalettbesök.

Då ändrade i stället Lubitz kurs och lät planet rasa i höjd. Från säkrade inspelningar kan man höra Sonderheimer banka på dörren och ropa ”För guds skull, öppna dörren! Öppna den jävla dörren!” över passagerares skrik i bakgrunden. Lubitz hade nekat Sonderheims försök att ta sig in med kodlåset och då dröjer det 10 minuter innan man kan försöka öppna dörren utifrån igen.

Precis 40 minuter efter takeoff försvann planet från radarn, alldeles efter att ljudinspelningen registrerat hur ena vingen slagit i en bergvägg. Flygplanet slog ner i Prads-Haute-Bléones oländiga berglandskap i 700 kilometer i timmen och vrakdelarna hamnade i ett fyra hektar stort område.

Omedelbart stod det klart att ingen av de totalt 150 människorna ombord kunde ha överlevt kraschen som också genast framstod som avsiktlig. Påföljande utredningar skulle bekräfta den uppfattningen med flera obehagliga detaljer.

Lubitz före detta flickvän, flygvärdinnan ”Maria W”, berättade för tyska Bild att han plågats av mardrömmar, att han kunde vakna upp och skrika ”Vi störtar ...”. Hans beteende skrämde henne och hon gjorde slut på relationen efter ett knappt halvår.

”Maria W” säger att Lubitz berättat om att han fick vård för mental ohälsa. Myndigheters utredningar har också visat hur han led av såväl utmattningssyndrom som djup depression.