Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Världen

Obamas kampanj grubblar över slogan

”Framtidens vinnare”, ”Vi kan inte vänta” eller kanske ”Vi lägger inte av”? Vid presidentvalet 2008 var Barack Obamas slogan ”Hopp och förändring” vida känd, men nu är det svårare för strategerna i Vita huset att kläcka slagord.

Ämnet har debatterats i amerikanska medier i månader. Men trots att ingen slogan ännu lanserats är ämnet självklart; ekonomin. På Obamakampanjens hemsida – under den än så länge enkla devisen Obama 2012 – möts besökaren av en enorm graf som trumpetar ut att över fyra miljoner jobb skapats under 25 månader med jobbtillväxt.

Politiska strateger säger dock till webbtidningen Politico att det börjar bli bråttom med kampanjens slogan. Omkring sex månaders intensiv tv-reklam är vad som krävs och valet hålls den 6 november. Ronald Reagans berömda omvalskampanj Morgon i Amerika lanserades i maj 1984.

Men kampanjmakarna har en tuff utmaning framför sig: Obama är inte längre en Washington-outsider som kan vinna på ett svepande budskap om förändring, han är en del av det politiska etablissemanget i en ekonomi som bara börjat vända uppåt. Och innan det står klart vem Obamas republikanske motståndare blir lär ingen slogan presenteras. Dock har några varianter testkörts, bland dem ”Framtidens vinnare” som användes när Vita huset lanserade sin senaste budget.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.