Världen

Oppositionell tidning blev Erdogan-vänlig över en natt

Zamans söndagsnummer, utgiven av en redaktion som över en natt bytt fot från oppositionell till regeringsvänlig.
Zamans söndagsnummer, utgiven av en redaktion som över en natt bytt fot från oppositionell till regeringsvänlig. Foto: Adem Altan / AFP

Den oppositionella turkiska tidningen Zaman, som är satt under tvångsförvaltning, har bytt profil. Söndagens tryckta upplaga bjuder på regeringsvänliga artiklar där president Recep Tayyip Erdogan smeks medhårs. Turkiets agerande möts av skarpa protester på flera håll.

På förstasidan i söndagens tidning beskrivs ett projekt där en tredje bro ska byggas för att förbinda den asiatiska och europeiska delen av megastaden Istanbul. Kostnaden beräknas till motsvarande 25 miljarder kronor.

Tidningen publicerade också — som brukligt är i regeringsvänliga publikationer — bilder från begravningar av ”martyrer” som dödats i strider med kurdiska rebeller i sydöstra Turkiet.

Presidenten ses på bild hålla en äldre kvinnas hand och läsarna får veta att han ska stå värd för en mottagning för kvinnor på kvinnodagen.

Ingenting nämndes om de protester som följde på fredagen och lördagen efter det att dagstidningen, en av Europas upplagemässigt största, på fredagen togs över av den turkiska regeringen genom ett speciellt utfärdat dekret.

Under natten till lördagen möttes protesterande journalister, läsare och sympatisörer av säkerhetsstyrkornas tårgas och vattenkanoner. På lördagsmorgonen återupptogs attackerna mot de demonstrerande.

Människorättsgrupper och EU-företrädare fördömer de turkiska myndigheternas agerande, som betecknas som en klar inskränkning av pressfriheten i ett land som samtidigt knackar på dörren till Europeiska unionen, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Mot bakgrund av att EU håller toppmöte i dagarna, skuggat av flyktingkrisen, gick tidigare belgiske premiärministern Guy Verhofstadt på söndagen ut med ett skarpt uttalande:

”Det försämrade läget för pressfriheten i Turkiet borde vara en punkt på toppmötets dagordning. Här accepterar vi en uppgörelse om att skicka tillbaka migranter till ett land som samtidigt fängslar journalister och angriper mänskliga fri- och rättigheter”, sade Verhofstadt.

Turkiske premiärministern Ahmet Davutoglu, som väntas till Bryssel på måndag, avfärdade på söndagen kritiken. Han sade att aktionerna är del av ”en inledd juridisk process” med syfte att utreda ”otillbörlig finansiering av en terrororganisation”. Det finns inget politiskt motiv med i bilden, enligt Davutoglu.

Zaman, som utkommer i uppskattningsvis 650 000 exemplar, har varit nära associerad med Erdogans fiende, den i USA bosatte imamen Fethullah Gülen, med inflytande inom polis- och domarkåren, medier och finansvärlden.

Gülens press och jurister var länge allierade med Erdogan, inte minst under två stora skådeprocesser mot turkiska militärer 2008–2013. Men i december 2013, då Gülentrogna poliser och åklagare avslöjade svår korruption i Erdogans närhet, råkade rörelsen i onåd.