Vill du ha en dotter? Då ska du äta rabarber med undvika bananer, potatis och salt. Enligt forskare vid Maastricht University i Holland kan moderns kost vara avgörande för barnets kön.
De holländska forskarna bygger sina slutsatser på en femårig studie av drygt 170 kvinnor, skriver tidningen The Times of India. Kvinnorna, som var mellan 23 och 42 år, hade alla tidigare fött pojkar. Nu ville de ha döttrar.
Enligt forskarna var studiens resultat tydligt: Kvinnans matvanor har betydelse för vilket kön barnet kommer att få.
Om kvinnan vill ha en dotter bör hon undvika mat som innehåller mycket natrium och kalium. Forskarna höjer ett varnande finger för oliver, bacon och salt. Potatis och skinka är inte heller bra.
Kvinnan bör istället rikta in sig på kost med mycket kalcium och magnesium, som till exempel yoghurt, rabarber och tofu, menar forskarna. Då ökar chanserna för att få en flicka.
När studien väl var färdig hade många av kvinnorna hoppat av. Av de 172 som var med från början var bara 21 stycken kvar. Av dessa födde 16 stycken, närmare 80 procent, flickor.
– Resultatet visar att både kost och tajming ökar sannolikheten att föda flickor, säger en talesman för forskarna till Daily Mail.
I studien kom man också fram till att pappans kost, till skillnad från mammans, inte har någon inverkan på barnets kön.