Radikal tv-kanal får kritik

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Latinamerikas nya vänsterradikala tv-kanal började sända häromdagen och har redan gjort väsen av sig i flera länder.

Latinamerikas nya vänsterradikala tv-kanal började sända häromdagen och har redan gjort väsen av sig i flera länder.

Nyhetsprogrammen har kritiserats för sin brist på fart och fläkt, men upphovsmännen menar att det är just det man eftersträvat - analys och ideologisk medvetenhet i kontrast till de kommersiella mediernas ytlighet.

Kubas, Argentinas och Uruguays presidenter har övertalats att stå som faddrar för projektet. Men Telesur är den venezolanske presidenten Hugo Chavez hjärtebarn och det är också det oljerika Venezuela som står för fiolerna.

Annons:

Brasiliens och Chiles socialistregeringar har avstått från att ansluta sig.

Telesur tar öppet ställning i kontinentens konflikter och ideologiska bataljer, och redan efter ett par dagar protesterade Colombias regering mot Telesurs välvilliga skildringar av den marxistiska Farc-rörelsen - vars kidnappningar, terrordåd och kokainaffärer trollas bort i Telesurs rapporter.

Colombia har hotat störa Telesurs signal och bannlysa kanalen från kabelstationernas menyer om den tänker fungera som språkrör för ena parten i den väpnade konflikten.

Men det finns länder där Telesurs budskap väcker anstöt av motsatta skäl. På Kuba, vars journalister och tekniker spelar en prominent roll inom Telesur, har budskapet inte fallit i god jord. De statliga pressmyndigheterna har på Fidel Castros uttryckliga order beslutat att inte visa Telesur ocensurerad.

Trots det radikala budskapet, de sedvanliga anklagelserna mot USA och fördömandet av globaliseringen så ordas det i Telesur för mycket för Castros smak om fria val, politiska partier, strejker och proteströrelser - okända fenomen på ön. Telesurs program ska klippas ihop till en timme om dagen, har det meddelats.

Telesurs initiativtagare hoppas att kanalen ska ge politisk avkastning i mottagarländerna, särskilt i polariserade stater som Bolivia och Venezuela.

I Venezuela förbereder regeringen åtal mot landets mest seriösa massmedium, dagstidningen El Universal. Enligt landets nya presslagar är vanvördnad mot staten och dess ledare straffbara förseelser.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

pingis500
Foto:TT, Lars Lindqvist Blev tillsagda att spela bordtennis när högsta chefen var på besök.

 Försäkringskassan: Inget samband. Kvinnan fick lämna omedelbart. 221  19 tweets  202 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
nutidstor
Foto:TT, AP

Malmös succé och Zaras blunder. Har du koll?  Gör veckans Nutidstest! 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: