Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Världen

Rekorddyra valkampanjer i USA

Entusiasmen inför USA:s mellanårsval på tisdag är ovanligt stor. Kandidaterna till kongressen uppges ha spenderat det hisnande rekordbeloppet 13 miljarder kronor på sina kampanjer.

Det motsvarar 26,3 miljoner kronor per valbar plats i senaten och representanthuset, skriver Washington Post med hänvisning till uppgifter från valmyndigheten Federal Election Commission. Den sammanlagda kampanjkostnaden slår därmed med råge valen 2008 och 2006.

Till det kan läggas en våg av annonser och tv-reklam som olika intressegrupper sjösatt, de flesta konservativa med syfte att smutskasta demokratiska kandidater.

- Låt det inte ske. . . Låt dem inte kidnappa din agenda, sade president Barack Obama vid ett valmöte i Philadelphia nyligen.

Obamas uttalande kom sedan ett antal organisationer med namn som Amerikanska Framtidsfonden köpt dyr tv-reklam där de kritiserar demokraterna. Vänstergrupper och fackföreningar har försökt ge igen. I en giftig tv-reklam anklagade demokraterna nyligen den republikanske strategen Karl Rove och landets handelskammare för att gå utländska storbolags ärenden.

För ett par veckor sedan hade landets intressegrupper, utanför partierna, spenderat 525 miljarder kronor vilket är fem gånger så mycket som vid det förra mellanårsvalet. Och på grund av ett beslut i Högsta domstolen tidigare i år behöver de nu inte redovisa vem som donerat pengarna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.