Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Världen

Rysk tv: CIA ligger bakom Parisdådet

Foto: REX/All over press

Amerikanska CIA ligger bakom terrordådet i Paris, och USA:s syfte med aktionen är att pressa Frankrike att stödja sanktionerna mot Ryssland. Det hävdar en känd rysk expert i en tv-intervju.

– Den så kallade islamistiska terrorismen har varit i händerna på USA:s säkerhetstjänst i åratal. Jag är säker på att bakom de här islamisterna som utförde dådet i Paris står på ett eller annat sätt amerikanska beställare, säger Alexej Martynov, grundare av en Kremltrogen tankesmedja i Moskva.

Martynov uttalar sig i Lifenews, en rysk tv-kanal och nyhetssajt med miljontals tittare. I en tio minuter lång intervju på torsdagskvällen utvecklar han sitt resonemang om USA:s möjliga motiv bakom dådet.

– Bara två dagar tidigare hade Frankrikes president Francois Hollande uttalat sig om det ohållbara i att fortsätta sanktionerna mot Ryssland. Det kan finnas ett samband där.

Inte nog med det: amerikaner kan ha planterat Muhammedkarikatyrerna i Charlie Hebdo, menar "experten".

– De kan ha inspirerats av säkerhetstjänsterna för flera år sedan, med målet att senare kunna användas för att sprida religiös oro och skräck i Frankrike, hävdar Martynov.

Alexej Martynovs ”analys” kan verka absurd, men den är talande för medieklimatet i Ryssland i dag, där statskontrollerade och regimtrogna medier ständigt pekar ut väst och USA som skyldiga till allt ont i världen.

Att CIA beställde och finansierade Majdanrevolutionen i Kiev förra vintern påstås mer eller mindre dagligen i ryska medier, liksom att ukrainskt stridsflyg sköt ner det malaysiska passagerarplanet MH17. Ibland hävdas på fullt allvar att USA:s mål är att stjäla Sibirien från Ryssland.

Alexej Martynov är en relativt välkänd figur som förekommer i tv-soffor också hos de stora statsägda kanalerna och presenteras som ”politisk analytiker”. Han leder tankesmedjan Internationella institutet för nya stater i Moskva.

Lifenews ägs av Asjot Gabreljanov, en Kremltrogen oligark. Sajten läses av 500 000 per dag och tv-kanalen som sänder dygnet runt har många miljoner tittare. Enligt en artikel i Moscow Times ska ”en av Putins äldsta vänner” ha investerat 80 miljoner dollar i Gabreljanovs holdingbolag.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.