Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Världen

Så spårade det brittiska företaget planet

Det brittiska företaget Inmarsat utnyttjade dopplereffekten för att spåra flight MH370. Slutsatsen blev att planet hade flugit söderut och kraschat i havet. ”Det här är ett mycket unikt angreppssätt”, säger vice vd Chris McLoughlin.

Det tog två veckor för Inmarsat att slå fast att flight MH370 hade kraschat i södra delen av Indiska oceanen. Den 11 mars fick de malysiska myndigheterna reda på att företaget trodde att planet hade flugit i minst fem timmar, antingen längs den norra eller södra flygkorridoren. Fyra dagar senare inleddes sökandet i Indiska oceanen.

Under tiden försökte Inmarsat finjustera sina mätningar, genom att samarbeta med flygplanstillverkaren Boeing och brittiska experter. Till slut drog företaget slutsatsen att planet bara kunde ha färdats via den södra korridoren. Den enda rimliga tolkningen blev att planet sedan hade fått slut på bränsle och störtat i Indiska oceanen.

Inmarsats vice vd Chris McLoughlin menar att man använde sig av en helt ny metod för att lokalisera planets färdväg. 

– Det här är ett mycket unikt angreppssätt – första gången som det har gjorts, säger han enligt Sky News.

Planets kommunikationssystem var avstängt, men Inmarsat lyckades ändå positionera farkosten med hjälp av sin satellit, cirka 35.000 kilometer över jordytan.

Signaler från markstationen sändes till satelliten, som sedan vidarebefodrade dem till planet. Farkosten besvarade sedan automatiskt signalerna via satelliten ned till markstationen. Genom att jämföra hur lång tid det tog för planet att besvara de olika signalerna och jämföra mönstret med andra Boeing 777-flighter kunde ingenjörerna sedan avgöra i vilken riktning farkosten rörde sig, uppger BBC.

I korthet använde sig företaget av dopplereffekten, ett fysikaliskt fenomen som går ut på att frekvensen hos signaler från föremål i rörelse sträcks ut eller komprimeras beroende på om de närmar eller avlägsnar sig i förhållande till observatören, i det här fallet Inmarsats satellit.

Analysen ger dock ingen position för nedslagsplatsen och säger inget om planet ändrade höjd eller hastighet. 

Enligt de malaysiska myndigheterna kraschade planet troligen i havet den 8 mars någon gång mellan klockan 8.11 och 9.15, lokal tid, uppger CNN. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.