Världen

Tyskland stoppar EU-uppgörelse om skärpta bilavgasregler

Foto: Pontus Lundahl/TT

Tyskland lyckades få igenom sitt krav på urholkning av EU:s planer på nya bilavgasregler. De skärpta kraven på bilindustrin kan nu försenas flera år.

– Det är upprörande att ett land kan driva igenom att en uppgörelse upphävs och måste förhandlas om, sade miljöminister Lena Ek, sedan miljöministrarna på måndagskvällen backat från en tidigare överenskommelse.

– Det här handlar ju om människors hälsa.

En uppgörelse mellan EU-regeringarna och parlamentet var egentligen klar redan i juni, som innebar ett genomsnittligt maxtak för bilföretagen på 95 gram koldioxid per kilometer från 2020. Den tyska regeringen var emot, men en stor majoritet av övriga länders regeringar var för kompromissen.

Men kvällen innan det formellt skulle klubbas ringde förbundskansler Angela Merkel runt till några premiärministrar och lyckades stoppa beslutet.

På måndagen låg förslaget åter på bordet när EU:s miljöministrar möttes. Det tyska valet är över och EU:s ordförandeland Litauen hoppades få ett snabbt beslut utan att behöva öppna den omständliga förhandlingsprocessen igen.

Men tyske miljöministern Peter Altmaier hade andra planer.

– Vi måste skydda jobben, och tysk bilindustri är en tillväxtmotor för Europa, sade Altmaier under debatten.

– Vi vill inte riva upp hela uppgörelsen från i juni, men vi behöver en flexibel tolkning av reglerna för att de inte ska skada de företag som tillverkar stora bilmodeller.

Och den här gången var Tyskland hade fått med sig tillräckligt många andra länder för att kunna stoppa ett beslut. Tyska  regeringen hade via underhandskontakter fått fler att visa förståelse för dess synpunkter. Enligt uppgift i flera medier hade Tyskland i utbyte lovat stödja dem i andra frågor.

På Tysklands sida stod nu bland andra Storbritannien, Polen, Spanien, Slovakien och Tjeckien.

Altmaier hävdade att EU:s ordförandeland Litauen och EU-kommissionen kan förhandla fram en ny uppgörelse med EU-parlamentet på två-tre veckor, där beräkningarna av utsläppsnivåer görs mer flexibla och de stora bilföretagens elbilar beräknas på ett annorlunda sätt. Tyskland har också lanserat förslag om att skjuta upp avgasreglerna till 2024.

Men trycket på tydliga utsläppsregler är hårda i EU-parlamentet. Det gör att förhandlingarna kan bli mycket svåra och att man inte kan komma överens före EU-valet i maj nästa år. Lyckas inte det måste hela förhandlingsprocessen göras om med nästa parlament och en ny kommission, med start tidigast nästa höst.

EU:s klimatkommissionär Connie Hedegaard var mycket besviken efter debatten:

– Samma länder som i juni var helt nöjda med uppgörelsen om avgasreglerna med EU-parlamentet tycker nu att vi ska förhandla om dem och göra dem mer flexibla.

– Men i realpolitik ingår också att räkna röster, sade Hedegaard och konstaterade att det inte fanns en majoritet för ett beslut.

Hon varnade dock för att EU-parlamentet inte kommer att gå med några stora förändringar från junikompromissen och att det blir en mycket svår förhandling.

– Annars är risken stor att allt faller samman och vi inte får någon uppgörelse alls, sade Connie Hedegaard.

Lena Ek avvisade Tysklands argument om att bilindustrin behöver mer flexibilitet och mer tid.

– Det här målet på 95 gram sattes upp 2008. Bilindustrin har haft god tid på sig att utveckla tekniken.