Världen

USA fick al-Jazira att censurera bilder

Al-Jaziras chef Wadah Khanfar när han talar vid New America Foundation i juli 2009.
Al-Jaziras chef Wadah Khanfar när han talar vid New America Foundation i juli 2009. Foto: Karen Bleier / AFP
Tevekanalen al-Jazira gick med på att ta bort material från sin hemsida efter påtryckningar från den amerikanska regeringen. USA har dessutom en överenskommelse med kanalen om att den ska ge en ”mera balanserad” skildring av kriget i Irak.

Det är tidigare konfidentiella dokument från ett möte mellan en tjänsteman vid ambassadens PR-kontor och chefen för tevekanalen, Wadah Khanfar, som nu kommit fram genom Wikileaks. Av dokumentet framgår att det finns en överenskommelse mellan al-Jazira och den amerikanska regeringen om att ge en i amerikanska ögon balanserad bild av kriget i Irak. Det är också tydligt att USA, vid åtminstone ett tillfälle, haft ett direkt inflytande på vad kanalen publicerat.

Mötet mellan ambassadtjänstemannen och al-Jazirachefen ägde rum i Doha i Qatar den 19 oktober 2005 sedan ambassaden tyckt sig se en ökning av ”den negativa rapporteringen” om kriget i Irak. Det nu läckta dokumentet visar hur den amerikanska regeringen försöker påverka nyhetskanalens rapportering när det gäller kriget.

Ambassadtjänstemannen hänvisar till en rapport sammanställd av den amerikanska regeringen där det framgår att al-Jaziras rapportering visserligen, i USA:s ögon, haft en nedåtgående trend när det gällde vad man ansåg vara ”negativ rapportering” sedan i februari 2005 men att rapporteringen åter under september ansetts ha blivit allt mer ”vinklad”.

Framför allt reagerade tjänstemannen på att al-Jazira använde sig av inspelningar från terrorister, ett hårt språkbruk och en obalans när det gällde att ge utrymme för andras åsikter, framgår det av dokumentet.

Wadah Khanfar försvarar kanalens rapportering med att den sänder dygnet runt alla veckans dagar och att inte alla nyheter kan komma att presenteras på ett fullständigt balanserat sätt just i sändningsögonblicket men att de under en längre period låter alla olika sidor komma till tals.

Khanfar avfärdar ambassadens försök att inskränka utnyttjandet av inspelade hot från terrorister: ”Vi kommer att fortsätta att använda dem.”

al-Jazirachefen vänder sig också emot att överenskommelsen mellan nyhetsstationen och den amerikanska regeringen har satts på pränt: ”Överenskommelsen skulle aldrig ha skrivits ned på papper”, säger han och fortsätter:

”Som nyhetsorganisation kan vi aldrig skriva under överenskommelser av det här slaget, och att se det här, satt på papper, det bekymrar oss.”

Hur många möten som ägt rum mellan Wadah Khanfar och representanter för den amerikanska regeringen, genom dess ambassad i Doha, framgår inte av det nu läckta dokumentet. Men det är tydligt att de har pågått under en tid.

När ambassadtjänstemannen ber Wadah Khanfar att ta bort en vinjett med blodfyllda skotthål från nyhetskanalens hemsida samt ett inslag med en läkare som påstår att giftgas skulle ha använts mot civilbefolkningen lovar Khanfar något motvilligt att göra detta inom några dagar.

Wadah Khanfar säger också att han efter tidigare påpekanden låtit ta bort två bilder av skadade civilpersoner från sajten. En av bilderna föreställde två skadade barn och den andra en kvinna med en svår ansiktsskada.

Det är också tydligt att de amerikanska påtryckningarna har gett resultat. Den tidigare självständiga al-Jazirahemsidan måste numera skicka ett utkast till Wadah Khanfar själv innan något kan läggas ut under rubriken ”Special coverage”, den del av sajten där bilderna på de skadade och vinjetten med skotthålen publicerats.

2009 utsågs Wadah Khanfar till nummer 54 av världens 100 mäktigaste personer av Forbes Magazine. Barack Obama kom på plats nummer 1.