Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Världen

”Världen har blivit otryggare när det gäller flyget”

Två plan från Germanwings på flygplatsen Köln/Bonn.
Två plan från Germanwings på flygplatsen Köln/Bonn. Foto: Patrik Stollarz/AFP

Flygolyckorna minskar, men antalet döda i krascher stiger – och kommer att fortsätta göra så, tror flygexperten Jan Ohlsson: ”De nya olycksorsakerna är svårare att hitta motmedel mot.”

Europa har enligt Jan Ohlsson, flygexpert och chefredaktör på Travelinsider, klarat sig bra flygsäkerhetsmässigt under de senaste åren. Men det krävs bara en större olycka för att statistiken ska förändras. 2014 var ett svart år för flygrelaterade dödsolyckor och Jan Ohlsson tror att det kommer att ske en global utjämning av var olyckorna sker, till Europas nackdel.

– Vad vi får är inte en så stor ökning av antalet olyckor, men en ökad frekvens av olyckor på hög höjd. Det börjar bli vanligare att flygplan singlar ner från skyn, därför kommer dödstalen att stiga.

Anledningen till detta är att olyckorna har ändrat karaktär. Klimatförändringar och terror är nya hot mot flygtrafiken och de är svåra att värja sig mot.

– Klimatförändringarna medför större risk för nedisning som kan slå mot instrumenten och få bränslet att frysa. Terrorn innebär vapen som är svårare att hantera. Om någon skjuter upp en missil från Ukraina och ett flygplan råkar hamna i vägen är det svårt att skydda sig.

Men det är värt att understryka att det är mycket säkert att flyga i jämförelse med andra färdmedel.

– Det är fortfarande så oerhört få som dör varje år, det blir inte bättre om du tar båten. Men världen har blivit lite otryggare när det gäller flyget, det är svårt att komma ifrån, säger Jan Ohlsson.

En ny studie från Gent-universitetet i Belgien visar att en av sex piloter i Europa inte är anställd av bolaget de flyger för. Studien är finansierad av EU-kommissionen och varnar för säkerhetsriskerna det medför när piloter saknar trygga anställningsavtal. Drygt 6 000 piloter har deltagit i undersökningen. Nästan hälften av dem svarade att de exempelvis drar sig för att ändra på instruktioner från flygbolaget även om de skulle vilja av säkerhetsskäl.

– Rapporten påvisar precis det som Svensk Pilotförening har varnat för i flera år. Piloter i otrygga anställningsformer ökar lavinartat i den europeiska luftfarten med negativa konsekvenser för såväl arbetsvillkor som flygsäkerhet, säger Svensk Pilotförenings ordförande Martin Lindgren.

Främst är det lågprisbolagens piloter som har andra typer av anställningar än de traditionella. Jan Ohlsson säger dock att det inte finns något fog för att säga att lågprisbolagen därmed är osäkrare att flyga med.

– Om man ställer lågprisbolagen mot reguljära bolag så vinner de förstnämnda i lägst antal incidenter. De har färre olyckor, säger han.

Jan Ohlsson tror däremot att osäkra anställningsvillkor kan påverka viljan att rapportera mindre fel.

– Där skaver det lite tycker jag. Även om man gör egna misstag ska man kunna lära av detta genom att rapportera dem, men har man väldigt otrygga förhållanden kan man få sparken över dagen av sådana skäl. Men piloter är en ganska bortskämd yrkeskår, de är vana vid väldigt bra villkor. De kommer inte att bestå, det här är fackets sista strid, säger Jan Ohlsson.

Tomas Olsson är enhetschef på Transportstyrelsen och säger att flygsäkerheten är generellt hög i både Sverige och Europa.

– Det finns absolut områden där vi kontinuerligt måste jobba och där vi ser en svagt negativ utveckling, till exempel runway incursion, fordon på bana i samband med start och landning. Vi får in väldigt många händelserapporter kopplat till det området.

Han tror att den största utmaningen i Sverige är att branschen inte slår sig till ro med tanke på att säkerheten är så pass god.

– Det finns en risk att man gör det, men det är viktigt att fortsätta hålla fokus på säkerhetsfrågorna, säger Tomas Olsson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.