Alkohol minskar risk för ledgångsreumatism

Publicerad 2008-06-05 15:39

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Att dricka alkohol minskar risken att få reumatoid artit, en av de vanligaste typerna av reumatisk sjukdom. Det visar svensk forskning. Rökning, däremot, ökar risken.

Två forskargrupper i Sverige och Danmark har undersökt samband mellan alkohol, rökning och reumatoid artit (RA), som också kallas ledgångsreumatism och är en av de vanligaste typerna av reumatiska sjukdomar.

Det visar sig att bland dem som dricker mer än fem glas vin eller motsvarande mängd alkohol i veckan är risken betydligt mindre att drabbas av RA.

- Det är ju två studier så man ska inte dra jättemycket växlar på det än. Men vi ser tydliga samband; man har en halvering av risken - 50 procent mindre risk - att drabbas av RA om man dricker mer än 4,9 eller 5 glas per vecka, säger Henrik Källberg, doktorand vid institutet för miljömedicin vid Karolinska institutet, till DN.se.

2.750 svenskar och danskar har deltagit i studierna. Forskarna har jämfört personer som relativt nyligen diagnosticerats med RA med friska personer. Resultatet av studierna publiceras i tidskriften Annuals of Rheumatic Deiseases.

Bland dem som drack fem glas eller mer var risken för RA alltså minskad med 50 procent. Även en mindre mängd alkohol minskar risken med nästan lika mycket. Rökning ger alltid en ökad risk för att drabbas av RA, men risken minskas om man samtidigt dricker alkohol.

Studierna understryker rådet att sluta röka, men inte nödvändigtvis att avstå från alkohol för att minska risken för RA, konstaterar forskarna.

Henrik Källberg vill dock inte ge några råd om att hur mycket eller lite alkohol man ska dricka om man vill minska risken för ledgångsreumatism. Ett ökat alkoholintag ökar risken för andra sjukdomar, bland annat cancer och leversjukdomar, påpekar han.

- Det är en avvägning - man kan få andra sjukdomar i stället om man dricker, och sedan finns ju också många sociala konsekvenser av ett ökat drickande, säger Henrik Källberg.

Reumatikerförbundet följer forskningen om ledgångsreumatism noga.

- Det är jättespännande. Traditionellt har vi talat om alkohol och rökning som stora folkhälsoproblem. Nu visar det sig att en mindre mängd alkohol inte ger RA, samtidigt visar det sig att rökning innebär en mycket hög risk, säger Reumatikerförbundets ordförande Anne Carlsson till DN.se, som dock inte heller anser att forskningen kan leda till några råd om att dricka alkohol.

Tidigare har samband mellan alkohol och ledgångsreumatism påvisats i bland annat experiment med försöksdjur. Nu behövs mer forskning, anser Henrik Källberg. Bland annat är det intressant att titta på exakt vilka mekanismer alkoholen står för i immunsystemet och hur olika genetiska faktorer spelar in.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Foto: Janerik Henriksson / Scanpix Turistbussar vid Stockholms slott.

Därför blir det kaos i sommartrafiken

”Stockholm onödigt krångligt att köra i.” Avstängda vägar, få p-platser och bilar som blockerar. Lite har gjorts för att förbättra för turistbussarna.

Det blir bättre – om sex år. Klarabergsgatan ska renoveras.

Foto: Miami Herald Tribune

Naken till attack – åt på mans ansikte

Polisen tvingades skjuta personen. Polisen i Miami sköt på söndagen ihjäl en man som tuggade på en annan mans ansikte vid en motorväg. 230 21 tweets 209 rekommendationer

Foto: Scanpix Aitikgruvan.

Full fart för gruvindustrin

Gamla gruvor återöppnas och nya projekteras. Den svenska gruvindustrin gör satsningar i bl a Svappavaara, Kiruna och Pajala.

Lastbil störtade – kvinna dog

Betraktas som arbetsplatsolycka. Lastbilen, som användes för att tippa stenmassor, kom för nära ett stup och störtade ner.