Alla bantningsmetoder ger dig lika dåligt resultat

Publicerad 2009-02-25 23:00

Fredrik Sandberg/Scanpix

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Det kvittar vilken diet du väljer för att gå ner i vikt. Huvudsaken är att du får professionell rådgivning och håller fast vid kosten under lång tid, visar den hittills största bantningsstudien.

– Det spelar ingen roll vilken metod man följer. Man får välja det som passar ens egen smak. Alla dieter leder till samma låga viktnedgång på sikt, säger Martijn Katan, som är professor i hälsovetenskap vid Vrije-universitetet i Amsterdam.

Amerikanska forskare har följt mer än 800 överviktiga eller feta amerikaner under två år. Det är den största och längsta bantningsstudien som hittills gjorts. Deltagarna har ätit enligt fyra populära dieter: Två grupper åt mycket fett och mindre kolhydrater. De andra två grupperna åt fettsnålt och mer kolhydrater. Deltagarna minskade sitt kaloriintag med cirka 750 kilokalorier per dag. De erbjöds professionell rådgivning och uppmanades att motionera nittio minuter i veckan.

Efter ett halvår hade alla deltagare oavsett diet gått ner i genomsnitt sex kilo. Efter ett år hade de flesta börjat gå upp i vikt igen. Efter två år var viktnedgången i genomsnitt tre till fyra kilo. Bara var sjunde deltagare (15 procent) hade lyckats gå ner 10 procent av sin ursprungsvikt. Bara 4 procent hade gått ner 20 kilo eller mer. De som gick på regelbunden rådgivning år lyckades bäst: De gick ner 0,2 kilo extra för varje gruppmöte.

Forskarna skriver i studien, som publiceras i dag i medicintidskriften The New England Journal of Medicine, att de testade dieterna leder till viktminskning, oavsett mängd kolhydrater, fett och protein. Kosten leder till att man får i sig färre kalorier och det gör att man går ner i vikt.

– Det är ändå ett misslyckande för dieterna. Deltagarna var välutbildade och hade fått jättebra förutsättningar. Ändå gick de inte ner mer i vikt, säger Martijn Katan.

Deltagarna fick bättre blodvärden, vilket minskar risken för hjärtkärlsjukdomar och diabetes. De som begränsade kolhydraterna fick bättre värden på det goda kolesterolet HDL och de fettsnåla dieterna sänkte halten av det onda LDL-kolesterolet. Alla förbättrade dessutom sina insulinvärden – utom de som åt mycket kolhydrater. Höga insulinnivåer ökar risken för diabetes.

– De flesta kan ytterst lite påverka sin vikt på lång sikt genom att följa dieter. Långsiktigt ska man i stället äta mindre och röra på sig mer, säger Martijn Katan.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Webb-TV

David Lindgren och Ulrik Munther i final

David Lindgren och Ulrik Munther blev vinnarna i Melodifestivalens andra deltävling. Final i Globen nästa. DN.se:s direktrapportering.

Underdog och barnfavorit till final. Se webb-tv med segerjublet.

Hanna Fahl festivalbloggar. I vimlet och minglet i Göteborg.

Lavin begravde by i Kosovo

Minst sju döda. Snön rullade in med förödande kraft och begravde 15 hus. En minderårig flicka hittades vid liv när byggnaderna grävdes fram.

Foto: AP

När McDonalds bet sig rejält i svansen

Indragen reklam. McDonalds försökte tona ned farorna med friterad kyckling. Det gick inte så bra. Man fick rejält med skäll.

Foto: TG5 / AP

Video: Kaptenen oberörd när ”Costa Concordia” gick på grund

En videoinspelning inifrån bryggan i det olycksdrabbade italienska fartyget ”Costa Concordia” har nu offentliggjorts. Se webb-tv.