Ämnet resveratrol, som finns i vindruvans skal, skyddar hjärta, kärl, ögon och ben mot att åldras. Det visar den hittills viktigaste studien på rött vin.
- Våra resultat är mycket lovande. Det här är det första steget mot att resveratrol blir en del av en potentiell behandlingsform, säger nutritionsforskaren Rafael de Cabo vid National institute of aging i USA.
Han har tillsammans med kolleger vid flera amerikanska universitet gett stora mängder rent resveratrol till möss. Resveratrol är en antioxidant som finns i druvans skal och skyddar mot svamp- och bakerieangrepp.
Mössen fick förbättrad hälsa i hjärta och blodkärl, bättre muskelmotorik och ökad bentäthet. Dessutom drabbades färre möss av starr än de i en kontrollgrupp.
- Jag blev förvånad över hur bred effekt substansen hade på mössen. Vi kunde se att resveratrol påverkade flera olika sjukdomar som har med åldrandet att göra, säger forskaren David Sinclair vid Harvard Medical School.
Mössen fick resveratrol som hade urvunnits ur rödvin, som innehåller mer antioxidanter än vitt vin. Mängden motsvarade flera hundra glas vin.
- Så mycket vin skulle naturligtvis ge andra hälsoeffekter hos människor. Vi vet inte än hur mycket vin det handlar om för att resveratrol ska ha en skyddande verkan. Men vi tror att ämnet kan ha ännu större genomslag hos människor. Det pågår flera stora studier, säger Rafael de Cabo.
Han tror att resveratrol kan ha en skyddande effekt på människor i åldrarna 35+.
Resveratrol finns också i blåbär, jordnötter, tranbär, lingon och rabarber. I tidigare forskning har antioxidanten visat sig förlänga livet hos jästceller, fiskar och maskar. Något längre liv fick mössen inte i den här studien, som publiceras i vetenskapstidskriften Cell Metabolism.
- Men mössens livskvalitet blev bättre i slutskedet av deras liv. Resveratrol tycks alltså ge ett mer produktivt, oberoende liv snarare än att förlänga det, säger Rafael de Cabo.
Forskarna drar slutsatsen att resveratrol ger samma hälsovinster som en lågkalorikost. Det är känt sedan tidigare att en diet med trettio till femtio procent färre kalorier skyddar mot flera åldersrelaterade sjukdomar.
Det förklaras enligt forskarna av att både lågkaloridieten och antioxidanten påverkar en gen hos människan som kallas SIRT1. Genen styr bildandet av flera olika vävnader i kroppen.