Däggdjur kissar lika länge

Hur lång tid däggdjur kissar, om ”huh?” är ett universellt ord och om det är matematiskt möjligt att bli far till 888 barn är några studier som belönades med årets IgNobelpris.

Text: Maria Gunther. Grafik: Andreas Lundegård, Stefan Rothmaier

I torsdags delades IgNobel-priset, som belönar forskning som först får dig att skratta och sedan att tänka, ut för 25:e gången.

Mark Dingemanse vid Max Planck-institutet för psykolingvistik i Nijmegen i Nederländerna och hans medarbetare fick årets litteraturpris för att de upptäckt att ordet ”huh?” används i hela världen.

– Det mest intressanta är att vi har metoder för att rätta till missförstånd. Det finns det inga andra djur som har, säger Mark Dingemanse.

Att ordet låter i stort sett lika överallt är inte konstigt, menar han.

– Kommunikation går fort, och vi måste snabbt kunna tala om när det blir problem.

Även årets fysikpris handlar om något universellt: att däggdjur på minst tre kilo kissar i 21 sekunder. David Hu vid Georgia Institute of Technology i Atlanta i USA fick idén när han bytte blöjor och undrade varför barnen och han kissar lika länge, trots att han är tio gånger större.

Han skickade sina studenter till Zoo Atlanta för att undersöka om det även gäller andra däggdjur.

– De blev både smutsiga och nedstänkta. Noshörningskiss är det som luktar allra värst, säger han.

Kemi: Hur man gör ett kokt ägg okokt

Priset i kemi går till forskare från Australien och USA som hittat på en metod att göra kokt äggvita delvis okokt igen på bara några minuter. Först löser de upp vitan med urinämne och sedan roterar de den mycket snabbt så att proteinerna viks ihop på rätt sätt.

Metoden kan användas inom industri, läkemedelsutveckling, miljöteknik och jordbruk på en världsmarknad som omsätter mer än 160 miljarder dollar per år, enligt forskarna.

Fysik: Däggdjur kissar i 21 sekunder

Alla däggdjur som väger minst tre kilo kissar lika länge. Årets pristagare i fysik studerade videoklipp på Youtube och filmade djur på Zoo Atlanta, och upptäckte att även om en katt har en urinblåsa på fem milliliter och en elefants blåsa rymmer 18 liter kommer båda att kissa i genomsnitt 21 sekunder, plus eller minus 13 sekunder.

Små djur som möss, råttor och små fladdermöss uträttar sina behov mycket snabbare.

Litteratur: Ordet ”huh?” finns i alla språk

”Huh?” är ett ord, och det används i alla språk i hela världen när någon inte uppfattar vad som sägs, enligt de lingvister från Nederländerna, USA och Australien som får årets litteraturpris. Skillnader i uttal och intonation är inte större än dialektala skillnader för ett vanligt ord (som till exempel ”hund”) bland dem som talar samma språk.

Ordet ”huh?” finns, såvitt forskarna vet, inte hos andra djur.

Management/Företagsledning: Naturkatastrofer avgör vd:ns riskbenägenhet

Årets pris i management går till en grupp forskare som studerat hur erfarenheter av naturkatastrofer, som jordbävningar, tsunamis, vulkanutbrott och skogsbränder, i barndomen påverkar hur företagsledare förhåller sig till risker. Vd:ar som upplevt många mindre katastrofer utan personliga konsekvenser underskattar risker mer, och leder aggressivare företag, än dem som bevittnat svårare händelser.

Ekonomi: Kontanter till poliser som vägrar mutor

Ekonomipriset går till polisen i Bangkok som vill bekämpa korruption genom att erbjuda extra pengar, i kontanter, till trafikpoliser som vägrar att ta emot mutor.

Medicin: Kyssar dämpar allergi och lämnar spår

Allergiker med eksem eller hösnuva reagerar lindrigare efter att de har fått kyssas med sin partner i en halvtimme. Samlag har en liknande effekt, men att bara kramas hjälper inte. Den japanska forskaren bakom studierna delar årets medicinpris med en slovakisk forskargrupp som har undersökt hur länge DNA finns kvar i saliven och om det kan användas som bevis i brottsfall där förövaren har tilltvingat sig kyssar.

Matematik: Sultanen Ismail kunde vara far till 888 barn

Två österrikiska matematiker får årets pris för att ha räknat ut att det faktiskt är möjligt att Ismail den blodtörstige, sultan av Marocko 1672 - 1727, fick 888 barn med sina fyra hustrur och 500 konkubiner. Forskarna visar också att ett harem på mellan 65 och 110 kvinnor hade varit tillräckligt.

Biologi: Hönor med pinnar på stjärten går som dinosaurier

Priset i biologi går till en chilensk forskargrupp som gav kycklingar en extra stjärt gjord av en träpinne i en kon av modellera som sattes fast med elastiskt tyg och kardborreband.

Pinnen byttes ut mot tyngre och längre pinnar allteftersom kycklingarna växte och blev större. Syftet var att göra fåglarna mer baktunga för att få en uppfattning om hur deras förfäder dinosaurierna kan ha rört sig.

Medicinsk diagnostik: Farthinder hjälp för diagnos av blindtarmsinflammation

Farthinder förhindrar inte bara trafikolyckor utan kan även utnyttjas som en alternativ metod för att ställa rätt diagnos vid blindtarmsinflammation enligt de brittiska läkare som får årets pris i medicinsk diagnostik. Läkare bör fråga patienter med buksmärtor om det gjorde extra ont att åka över farthinder på väg mot akutmottagningen. Svarar de nej lider de troligtvis av något annat än blindtarmsinflammation.

Fysiologi och entomologi: Var gör ett bistick mest ont?

Två amerikaner delar på priset i fysiologi och entomologi. Den ene har tagit fram ett index som visar hur ont det gör att stickas av olika insekter. Den andre lät honungsbin sticka honom fem gånger om dagen i 38 dagar på totalt 25 olika ställen på kroppen för att ta reda på var det känns minst (på skallen, på mittersta tåns spets och på överarmen) och var det gör mest ont (i näsborren, på överläppen och på penisskaftet) att bli stungen.