Därför gör stress oss förkylda

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Mycket att stå i och dessutom förkyld – igen. Stress stör immunförsvarets förmåga att bekämpa en infektion. Det är därför personer som levt under stress en längre tid lättare blir förkylda.

Att stress under en längre tid ökar risken för att bli förkyld har varit känt länge. Men varför kroppen reagerar som den gör har varit okänt. Nu kan forskare, för första gången, förklara varför.

Forskarna, verksamma vid Carnegie Mellon University i USA, uppskattade stressnivån hos 276 friska personer, för att sedan exponera dem för ett förkylningsvirus och hålla dem isolerade. Personerna som hade upplevt långvarig stress före experimentet blev lättare sjuka.

Efter att ha tagit blodprover från försökspersonerna och tillsatt stresshormonet kortisol, kunde forskarna också se att vita blodkroppar från stressade personer var mindre känsliga för hormonet.

Kortisol utsöndras inte bara vid stress, utan är också viktigt för igångsättandet av inflammationer — vilket är kroppens svar på en infektion. Stress stör med andra ord kroppens reaktion på en infektion.

– Det här är en riktigt bra och spännande studie, som gör att vi kan förstå mekanismerna bättre mellan stress och risken att bli sjuk, säger Mats Lekander, professor i hälsopsykologi vid Stockholms universitet, till Vetenskapsradion.
Resultaten publicerades i tidskriften PNAS.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

geim500
Foto:AP, TT

En atom tjockt. Mirakelmaterial kan göra det möjligt att ladda med luft. 82  10 tweets  71 rekommendationer  1 rekommendationer

Nutidstestetv48.500
Foto: Hasse Holmberg/TT, Thomas Karlsson, Gustav Sjöholm/TT

Har du hängt med i veckans nyhetsflöde?  Testa dig i DN:s nutidstest.

Gammalt skrock väntas påverka barnafödandet.  I Kina.

far244
Foto:AP

Till förmån för KD. SD avstår alla sina platser i kommunens nämnder.

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!