Vetenskap

Därför har genierna så tråkiga kläder

Foto: AP

Det informationsflöde vi filtrerar varje dag motsvarar nio dvd-skivor. Det gäller att hitta strategier för att inte drunkna. Ett knep avslöjas av klädvalet hos så kallade genier.

Personer som uppfattas som genier har inte sällan en påfallande enahanda klädstil. Albert Einstein sågs nästan alltid i grå kostym, Steve Jobs framträdde i princip alltid i sina svarta polotröjor, och Mark Zuckerberg klär sig i grå t-shirts.

Det är inte bara en allmän nördighet som ligger bakom enformigheten. Det finns ett rationellt skäl.

Ett IT-institut har beräknat att den genomsnittliga amerikanen numera dagligen hanterar 74 gigabyte information från olika typer av medier. Det motsvarar nio dvd-skivor.

– Man brukar säga att vi bara kan hålla vår uppmärksamhet riktad mot mellan fem och nio saker i taget. Det är en kraftig överskattning. Medvetandet kan inte handskas med mer än ungefär tre saker åt gången, säger psykologen och författaren Daniel Levitin till CNN.

I vår tids massiva flöde av information – hög och låg i en salig röra – framstår onekligen tre företeelser åt gången som en tämligen begränsad kapacitet. Det är lätt att drabbas av överbelastning, ”information overload”.

Alldeles vardagliga situationer kan försätta oss i ett tillstånd av beslutströtthet. Ta bara de val man måste göra när man ska sortera dagens (eller timmens) mejlskörd: Ska jag läsa det här mejlet nu eller sedan? Ska jag arkivera det, slänga det eller vidarebefordra det? Behöver det ett svar nu eller senare? Är det skräppost?

Redan där har man gjort av med mycket energi, och knappast på något som tillför ens liv eller världen något av värde. Det går nästan lika mycket energi på oviktiga saker som på viktiga.

Det är svårt att veta vilken information som är relevant att ta till sig och vad som är strunt innan man undersökt saken. För 25 år sedan fanns det i snitt 9.000 produkter i ett amerikanskt snabbköp. I dag har kunderna 40.000 unika produkter att välja mellan. Den genomsnittlige amerikanen behöver runt 150 olika varor för att fylla hushållets behov. Hen måste alltså aktivt ignorera 39.850 produkter under en shoppingrunda.

När vi var jägare och samlare blev vi stressade av att rovdjur, skogsbränder eller rullande stenbumlingar hotade oss. När kortisolet löstes ut i våra kroppar kämpade eller flydde vi. I dag blir vi yra av samma kortisol när vi gör ett misstag i en datafil eller plötsligt får en oöverstiglig mängd uppgifter att lösa vid skrivbordet. Vi kan inte gärna slåss eller fly från problemet på kontoret, men stresshormonet stänger av funktioner i kroppen på samma sätt som för tusentals år sedan.

Men vi söker ju mycket av informationen själva. Kan vi inte helt sonika välja bort den? Jo, i princip, men kruxet är att vi belönas av ett annat betydligt trevligare hormon, dopamin, när vi upptäcker nya saker. Det var en överlevnadsfördel för stenåldersmänniskan. Nu får vi det snabbt och regelbundet av skinande nya lockelser i det moderna livet som Facebook, Instagram och Tumbler, konstaterar Daniel Levitin, som skrivit boken ”The Organized Mind”:

– Varje ny liten bit information som når dig ger dig en liten skvätt dopamin. Efter ett tag vill du ha den där extra stimulansen.

Och på så sätt utsätter vi oss alltså självmant för stress. Vi utnyttjar vårt system av signalsubstanser på ett sätt det rimligen inte avsetts för.

Allt detta är förklaringen till att så kallade genier gör så tråkiga klädval. De vill inte ödsla värdefull energi på att dagligen fatta inkonsekventa beslut om något så trivialt som vad de har på sig.

– Jag vill verkligen rensa mitt liv så att jag behöver fatta så få beslut som möjligt om allt utom hur jag bäst tjänar den här gemenskapen, sade Facebookgrundaren Mark Zuckerberg i en intervju i vintras, där han bekräftade att han hade en uppsättning identiska t-shirts.

– Jag känner att jag inte gör mitt jobb ordentligt om jag ägnar energi åt fåniga saker.