Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut

Därför kan fet mat öka cancerrisken

Fet mat och många kalorier ökar risken för cancer, framför allt tarmcancer. Nu tror sig forskarna veta varför.

Fetma och övervikt nästan fördubblar risken för tarmcancer, en av de vanligaste cancerformerna i Sverige.

Orsaken till sambandet har varit höljd i dunkel, men nu tror sig forskarna vara en förklaring på spåren. Boven i dramat tycks vara en viss typ av stamceller och en grupp stamcellsliknande celler som lever i tarmens ytskikt, epitel.

Den slutsatsen drar amerikanska forskare efter att ha matat möss med en extra fet kost i nio till tolv månader.

Förutom att mössen blev ovanligt tjocka fick den feta kosten cellerna i tarmens ytskikt att bete sig konstigt. De delade på sig och blev fler. Cellerna blev även mindre benägna till att ”lyssna” på signaler från omgivande celler, samtidigt som vissa av dem levde betydligt längre än normalt. Cellerna blev med andra ord alltmer tumörlika.

”En fettrik diet förändrar inte bara biologin hos dessa stamceller, den förändrar även biologin hos andra celler, vilket sammantaget resulterar i en ökad tumörformation”, säger Omer Yilmaz, en av forskarna bakom studien som publiceras i tidskriften Nature, i en kommentar.