Rymden

De ”medelstora” asteroiderna har blivit färre...

Foto: Damian Dovarganes / AP En grupp forskare vid Jet Propulsion-laboratoriet i Kalifornien framför en bild på jätteasteroiden Vesta, den tredje största efter Ceres och Pallas. Dess diameter: 530 kilometer.

Läsarreaktioner

Antalet ”medelstora” asteroider i närheten av jorden har blivit färre, enligt Nasa. Det ungefärliga antalet är 19.500 – och inte som tidigare antogs, kring 35.000. Ska denna upptäckt göra oss lugnare?

Beskedet från Nasa, den amerikanska rymdflygstyrelsen, är svävande, om uttrycket tillåts. Man nöjer sig med att beteckna risken för att någon av dessa småplaneter ska slå ned på oss som ”något mindre” än vad som tidigare antagits, skriver brittiska nättidningen Mail Online.

Samtidigt får det väl ses som dåliga nyheter att, enligt forskarna, uppemot en miljon mindre asteroider ännu inte har upptäckts, planeter som kan ”orsaka skada” om de slår ner på jorden.

Nasa har tagit fram uppgifterna genom att med infraröd teknik skanna av himlavalvet två gånger under perioden januari 2010 till februari 2011.

En god nyhet, enligt Mail Online, är i alla fall att Nasa kommit fram till att risken för att jorden ska drabbas av ”planetdödare” (planet killers), asteroider med en diameter på över 3.300 fot, motsvarande drygt 1.000 meter, påtagligt har reducerats. Det finns bara 981 sådana planeter nära jorden. Och Nasa har hittat 911 av dem.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Gazabombningar.ny500
Foto: APAimages/REX

Israeliska militären. ”Varnar och väntar sedan en halv till en hel timme.”

premium  DN:s Nathan Shachar: Omvärldens engagemang knappt.

Svensk aktivist i Gaza. ”Kroppsdelar låg överallt.” 152  4 tweets  148 rekommendationer  0 rekommendationer

Israel mur
Foto:Kevin Fayer

Kulturdebatt. Journalistten och debattören Gideon Levy: Israel vill inte ha fred. 3452  142 tweets  3309 rekommendationer  1 rekommendationer

TagstoppStockholm500
Foto: TT

Stopp söder om Stockholm. Tåg fast i tunnel – passagerare evakuerade. 35  7 tweets  28 rekommendationer  0 rekommendationer

London144
Foto:Alamy

Här är listan. Filosofskelett och mullvad på burk. Det är några av Londons udda museiattraktioner.

lyx78
Foto:TT

Semester med överflöd. Så spenderar miljonärerna sin semester. 5  2 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

hjarta78
Foto:Alamy

Skilsmässorna ökar. Så får du förhållandet att hålla på semestern. 2  0 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Tyskland-500
Foto:AFP

”Måste visa respekt”. Tyskland försökte att inte förödmjuka Brasilien. 6  1 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

Bor i små kollektiv. ”Ingen vinner VM i semin” – så laddar det tyska landslaget inför söndagen.

Low-244
Foto:All Over Press

DN:s Jan Lewenhagen: I Angela Merkels Tyskland räknas bara vinster.

Hur kunde det ske? Kraven från miljontals brasilianare knäckte laget.

”Dra åt helvete, Felipão!”. Hårda ord i Brasilien efter förlusten.

geting244
Foto: Alamy

”Skador i samband med stick från getingar har ökat markant.”  Här löper du störst risk att skada dig.

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN