Rymden

De ”medelstora” asteroiderna har blivit färre...

Publicerad 2011-09-30 21:34

Foto: Damian Dovarganes / AP En grupp forskare vid Jet Propulsion-laboratoriet i Kalifornien framför en bild på jätteasteroiden Vesta, den tredje största efter Ceres och Pallas. Dess diameter: 530 kilometer.

Antalet ”medelstora” asteroider i närheten av jorden har blivit färre, enligt Nasa. Det ungefärliga antalet är 19.500 – och inte som tidigare antogs, kring 35.000. Ska denna upptäckt göra oss lugnare?

Beskedet från Nasa, den amerikanska rymdflygstyrelsen, är svävande, om uttrycket tillåts. Man nöjer sig med att beteckna risken för att någon av dessa småplaneter ska slå ned på oss som ”något mindre” än vad som tidigare antagits, skriver brittiska nättidningen Mail Online.

Samtidigt får det väl ses som dåliga nyheter att, enligt forskarna, uppemot en miljon mindre asteroider ännu inte har upptäckts, planeter som kan ”orsaka skada” om de slår ner på jorden.

Nasa har tagit fram uppgifterna genom att med infraröd teknik skanna av himlavalvet två gånger under perioden januari 2010 till februari 2011.

En god nyhet, enligt Mail Online, är i alla fall att Nasa kommit fram till att risken för att jorden ska drabbas av ”planetdödare” (planet killers), asteroider med en diameter på över 3.300 fot, motsvarande drygt 1.000 meter, påtagligt har reducerats. Det finns bara 981 sådana planeter nära jorden. Och Nasa har hittat 911 av dem.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

malaria_500
Foto:Erik Esbjörnsson

Dödstalen har halverats sedan millennieskiftet. Nu väntar vaccin. 6  3 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

premium DN:s vetenskapsredaktör: Någonting har hänt i kampen mot malaria det senaste decenniet.

krucifix_144102
Foto:TT

Vid firandet av påven Johannes Paulus II. Mannen krossades till döds av jättelikt träkrucifix. 7  2 tweets  3 rekommendationer  2 rekommendationer

Webb-TV
Hör Martin och Felicia sjunga sina bidrag till European Song Festival!

Snart avgörs European Song Festival. DN har träffat Sveriges hopp. 3  0 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer