Rymden

De ”medelstora” asteroiderna har blivit färre...

Foto: Damian Dovarganes / AP En grupp forskare vid Jet Propulsion-laboratoriet i Kalifornien framför en bild på jätteasteroiden Vesta, den tredje största efter Ceres och Pallas. Dess diameter: 530 kilometer.

Läsarreaktioner

Antalet ”medelstora” asteroider i närheten av jorden har blivit färre, enligt Nasa. Det ungefärliga antalet är 19.500 – och inte som tidigare antogs, kring 35.000. Ska denna upptäckt göra oss lugnare?

Beskedet från Nasa, den amerikanska rymdflygstyrelsen, är svävande, om uttrycket tillåts. Man nöjer sig med att beteckna risken för att någon av dessa småplaneter ska slå ned på oss som ”något mindre” än vad som tidigare antagits, skriver brittiska nättidningen Mail Online.

Samtidigt får det väl ses som dåliga nyheter att, enligt forskarna, uppemot en miljon mindre asteroider ännu inte har upptäckts, planeter som kan ”orsaka skada” om de slår ner på jorden.

Nasa har tagit fram uppgifterna genom att med infraröd teknik skanna av himlavalvet två gånger under perioden januari 2010 till februari 2011.

En god nyhet, enligt Mail Online, är i alla fall att Nasa kommit fram till att risken för att jorden ska drabbas av ”planetdödare” (planet killers), asteroider med en diameter på över 3.300 fot, motsvarande drygt 1.000 meter, påtagligt har reducerats. Det finns bara 981 sådana planeter nära jorden. Och Nasa har hittat 911 av dem.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Norr om Alingsås. Planet slog i grantopparna innan det kraschade.

vildsvin-244
Foto:Bengt Eurenius

En pina för jägarna. Troligen ett kvardröjande resultat av katastrofen 1986 i Tjernobyl. 9  2 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

Icloud-500
Foto:AP

Nätexpertens bästa tips. ”Många vet inte ens vad som lagras i Icloud.” 43  16 tweets  27 rekommendationer  0 rekommendationer

De vanligaste lösenorden 2013. Dessa bör du undvika. 37  5 tweets  29 rekommendationer  3 rekommendationer

mInkAt*2§Ig*2eR3åR. Så skapar du lösenordens Fort Knox 39  6 tweets  33 rekommendationer  0 rekommendationer

Jennifer-Lawrence144
Foto: AP

100 kan vara drabbade. Jennifer Lawrence en av dem: ”En uppenbar kränkning av privatlivet”. 39  2 tweets  37 rekommendationer  0 rekommendationer

Enligt ryska soldatmödrar. ”Minst 200 ryska soldater ska ha dödats.” 15  8 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

USA-krav på vapenstöd. För att bekämpa Ryssland. 12  3 tweets  8 rekommendationer  1 rekommendationer

premium  Lärare och elever hugger i. Rustar bombad skola.

Linjen som går till Arenastaden. 16.000 personer var med och röstade fram färgen. 592  31 tweets  561 rekommendationer  0 rekommendationer

tunnelbanaliten
Foto:TT

Men det återstår betydligt knivigare frågor kring den nya linjen.  Viktor Barth-Kron bloggar.

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN