Karin Bojs vetenskapskrönika

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

• 0

Tre frågor till DN:s vetenskapsreporter Karin Bojs.

Hur stor är den här upptäckten?

– Det är en mycket stor upptäckt, en av de största inom Europas arkeologi. Jordbruket är troligen den största förändring som mänskligheten har genomfört. Det har fram till nu varit oklart hur denna förändring gick till. Att upptäckten är mycket stor visar bland annat att personal från tidskriften Science kom resande från USA till Uppsala för att anordna en presskonferens. För en svensk forskare är det stort att överhuvudtaget få in sina rön i Science. Att de dessutom kommer resande och anordnar presskonferens är mycket ovanligt.

Har det här varit en känslig fråga inom forskarvärlden?

– Ja, det har debatterats mycket hårt. Den rådande uppfattningen de senaste decennierna har varit att jordbrukets snarare spreds som en idé, alltså att de jägare som redan bodde i Europa och Skandinavien så att säga omskolade sig och bytte livsstil. Men de nya dna-analyserna visar alltså att det var en ny folkgrupp som kom hit med hela jordbruket som ett paket. Säkert kommer en del anhängare av den tidigare skolan att bli arga nu och försöka hitta fel på studierna.

Vad betyder de nya rönen för oss i dag?

– De lägger pusselbitarna om vår tidiga historia på plats. Rasister kanske tror att de kan hitta argument i rönen, men det är snarare tvärtom. Dna-analyserna visar att dagens svenskar och andra européer utgör en blandning av både stenålderns jägarfolk och bondefolk. Jag kan tänka mig att en del avancerade släktforskare, som redan är inne på dna-teknikens möjligheter, kan ha glädje av att få veta hur stor andel "jägare" och "bönder" de bär på i sin arvsmassa.

Kommentarer (2)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

evertest2
Foto:AFP

Vägen har blockerats. Närmare 2 000 döda efter jordskalvet i Nepal. 11  7 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

hjalp
Foto:AP

Snabbhet viktig. ”Det är de första 48 timmarna som man kan jobba med en direkt akut operation.” 2  1 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Svenska klättrare på plats vid Mount Everest. ”Stenblock kom rullande.” 27  2 tweets  25 rekommendationer  0 rekommendationer

nepalfiskben1000
Foto:AP

Se bilder från platsen. Jordskalvet har ödelagt Nepals huvudstad Katmandu. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Vet du mer? Är du på plats? Hör av dig till oss på DN.

nutidstestet_v17B_488
Foto:Ulrika By

Roman blir film, Finland fick ny ledare och bolagsjätte stämmer städfirma. Har du koll?  Veckans Nutidstest. 68  0 tweets  68 rekommendationer  0 rekommendationer

osynlig_1000
Foto:Sören Andersson

Målarpenslar knepet. Forskare får hjärnan att tro att kroppen är osynlig. 14  3 tweets  11 rekommendationer  0 rekommendationer

farnaz_488
Foto:Eva Tedesjö

DN träffar Farnaz Arbabi, en av Sveriges mest hyllade regissörer.  Gör pjäs om rasistisk historia.

Så får du DN:s flash

Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.