Karin Bojs vetenskapskrönika

DN:s Karin Bojs: En av de största upptäckterna inom Europas arkeologi

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Tre frågor till DN:s vetenskapsreporter Karin Bojs.

Hur stor är den här upptäckten?

– Det är en mycket stor upptäckt, en av de största inom Europas arkeologi. Jordbruket är troligen den största förändring som mänskligheten har genomfört. Det har fram till nu varit oklart hur denna förändring gick till. Att upptäckten är mycket stor visar bland annat att personal från tidskriften Science kom resande från USA till Uppsala för att anordna en presskonferens. För en svensk forskare är det stort att överhuvudtaget få in sina rön i Science. Att de dessutom kommer resande och anordnar presskonferens är mycket ovanligt.

Har det här varit en känslig fråga inom forskarvärlden?

– Ja, det har debatterats mycket hårt. Den rådande uppfattningen de senaste decennierna har varit att jordbrukets snarare spreds som en idé, alltså att de jägare som redan bodde i Europa och Skandinavien så att säga omskolade sig och bytte livsstil. Men de nya dna-analyserna visar alltså att det var en ny folkgrupp som kom hit med hela jordbruket som ett paket. Säkert kommer en del anhängare av den tidigare skolan att bli arga nu och försöka hitta fel på studierna.

Vad betyder de nya rönen för oss i dag?

– De lägger pusselbitarna om vår tidiga historia på plats. Rasister kanske tror att de kan hitta argument i rönen, men det är snarare tvärtom. Dna-analyserna visar att dagens svenskar och andra européer utgör en blandning av både stenålderns jägarfolk och bondefolk. Jag kan tänka mig att en del avancerade släktforskare, som redan är inne på dna-teknikens möjligheter, kan ha glädje av att få veta hur stor andel "jägare" och "bönder" de bär på i sin arvsmassa.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Ett tiotal vårdas på sjukhus. Olyckan inträffade i närheten av Alanya. 4  2 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Vet du mer? Mejla www@dn.se.

ebola500
Foto:AP

Epidemin i en ny fas. Hoppfull tweet av professor Hans Rosling. 50  16 tweets  34 rekommendationer  0 rekommendationer

iss144
Foto:AFP

Sköts upp på söndagen. En italiensk, en rysk och en amerikansk rymdfarare har nått rymdstationen.

Vräkt efter 50 år. Den spanska änkans fall väcker vrede. Nu får hon hjälp av sitt lokala ligalag. 61  4 tweets  57 rekommendationer  0 rekommendationer

carmen144
Foto:AP
Daniel Sedin
Foto:Bildbyrån

Debuterade för 14 år sedan. Jubilerar mot Chicago – men ligger ändå i lä mot tvillingbrodern.

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!