Karin Bojs vetenskapskrönika

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

• 0

Tre frågor till DN:s vetenskapsreporter Karin Bojs.

Hur stor är den här upptäckten?

– Det är en mycket stor upptäckt, en av de största inom Europas arkeologi. Jordbruket är troligen den största förändring som mänskligheten har genomfört. Det har fram till nu varit oklart hur denna förändring gick till. Att upptäckten är mycket stor visar bland annat att personal från tidskriften Science kom resande från USA till Uppsala för att anordna en presskonferens. För en svensk forskare är det stort att överhuvudtaget få in sina rön i Science. Att de dessutom kommer resande och anordnar presskonferens är mycket ovanligt.

Har det här varit en känslig fråga inom forskarvärlden?

– Ja, det har debatterats mycket hårt. Den rådande uppfattningen de senaste decennierna har varit att jordbrukets snarare spreds som en idé, alltså att de jägare som redan bodde i Europa och Skandinavien så att säga omskolade sig och bytte livsstil. Men de nya dna-analyserna visar alltså att det var en ny folkgrupp som kom hit med hela jordbruket som ett paket. Säkert kommer en del anhängare av den tidigare skolan att bli arga nu och försöka hitta fel på studierna.

Vad betyder de nya rönen för oss i dag?

– De lägger pusselbitarna om vår tidiga historia på plats. Rasister kanske tror att de kan hitta argument i rönen, men det är snarare tvärtom. Dna-analyserna visar att dagens svenskar och andra européer utgör en blandning av både stenålderns jägarfolk och bondefolk. Jag kan tänka mig att en del avancerade släktforskare, som redan är inne på dna-teknikens möjligheter, kan ha glädje av att få veta hur stor andel "jägare" och "bönder" de bär på i sin arvsmassa.

Kommentarer (2)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration

nykoping500
Foto: David Hårseth/Blåljus.se

Fönster i lägenheten är urblåsta. Två döda efter lägenhetsexplosion. 58  12 tweets  46 rekommendationer  0 rekommendationer

Tina Nordströms uttalande får kritik. ”Har inte funnits något medvetet politiskt ställningstagande.” 25  15 tweets  10 rekommendationer  0 rekommendationer

nordstrom-144-2
Foto:TT

Inget kött, ingen fisk. Skolbarn ska få vegetariskt en dag i veckan. 5  1 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

vego244
Foto:Laura Leyshon

Hur ofta äter du vegetariskt?

ukraina
Foto:Reuters, AFP

Mer än 6.000 har dött. Flyr sina hem i krigets spår i östra Ukraina. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

johnson-144
Foto:AP

Stängs av från spel. Adam Johnson misstänks för sex med minderårig flicka.