Duvornas "GPS" sitter i hjärnan

Duvor har en inbyggd kompass i huvudet. En forskargrupp i USA har lokaliserat 53 neuroner i duvornas hjärna som håller koll på jordens magnetfält.

Att fåglar navigerar med hjälp av jordens magnetfält har länge varit känt. När det gäller duvor misstänkte forskarna att ett särskilt område i fåglarnas näbb kunde reagera på magnetfältet och ge duvorna information om vad som var norr och vad som var söder.

Men den teorin höll inte. Det man trodde var järnhaltiga nervceller har visat sig vara vita blodkroppar, skriver Jyllands-Posten.

Nu visar ny forskning från en grupp vid Baylor College of Medicine, BCM, i Houston att det är ett område i duvhjärnan som registrerar informationen från magnetfältet på samma sätt som nålen i en kompass visar vilket väderstreck som är vilket.

Informationen når hjärnan genom ett annat område i fåglarnas inneröra, känt som Lagena.

– Vi vet att fåglar och andra djur kan känna av det magnetiska fältet och studier av deras beteenden visar att fåglar följer de magnetiska linjerna när de flyttar i samband med årstiderna, säger J. David Dickman, professor i neurovetenskap vid BCM i ett pressmeddelande.

– Det är fortfarande okänt vad det är som agerar som mottagare inne i fågeln men i den studie som vi nu har genomfört kan vi visa hur neuroner i duvans hjärna läser av magnetfältets styrka och intensitet.

Den biologiska GPS som fåglarna använder lyckas varje år ta dem tusentals kilometer och längre från en plats på ena halvklotet till det andra.