Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

En oändlighet fylld av stjärnor

Foto: Nasa/Esa

Titta på bilden här ovan. Varje ljuspunkt och spiral, förutom två som är stjärnor, är galaxer. Var och en med flera hundra miljarder stjärnor i sig.

Rymdteleskopet Hubble fortsätter att sprida stjärnglans över universum. I dag, tisdag, publicerades en bild av vårt kosmos som får en betraktare att känna vördnad för det enorma världsallt där jorden är en liten, men för oss så viktig, del.

Ursprungsbilden, som här är något beskuren, visar 10.000 galaxer där det mänskliga ögat bara kan ana mörker. Galaxer som likt vår egen vintergata innehåller kanske ett par hundra miljarder stjärnor styck och där nästan varje stjärna har en eller flera planeter snurrande runt sig. Hittills har vi upptäckt knappt 2.000. Miljarder återstår och hoppet om att hitta en kopia av jorden är kanske inte så långsökt.

Avståndet mellan galaxerna är enormt även om det ser ut som att de trängs på bilden. Tomheten överträffar materian. Men eftersom det inte går att se någon djup i bilden verkar alla galaxer segla runt som grannar i mörkret. Avståndet mellan varje galax är hundratusentals, ja miljoner, ljusår.

Bilden är långt ifrån någon lyckträff. För att åstadkomma den har rymdteleskopet tagit 841 bilder under åren 2003 till 2012, bilder som sedan fogats samman av forskare på jorden till denna färgsprakande glimt av vårt universum.

Hubbletelskopet sköts upp redan 1990 och har sedan dess tagit en lång rad vackra bilder som förändrat vårt sätt att se på rymden. Bilden ovan publiceras på den europeiska rymdstyrelsen ESA:s hemsida.