Färre kalorier kan ge äldre bättre minne
Publicerat 2009-01-26 23:01
En diet med färre kalorier ger bättre minne hos äldre. Den som drar ned på kalorierna minskar också risken för alzheimer, visar en ny studie.
Relaterade artiklar
- Tidigare artiklar
- Kaffe skyddar mot demens
Externa länkar
- Vi visar för första gången att en begränsning av kaloriintaget ger äldre personer bättre minne. Vi vet redan att hjärta och kärl mår bra av att man drar ned på maten. Nu visar vi att hjärnans hälsa också blir bättre, säger Agnes Flöel, som är forskare i neurologi vid universitetet i Münster i Tyskland.
Hon och hennes kolleger delade upp femtio normal- och överviktiga personer i 60-årsåldern i tre grupper: en grupp åt 30 procent färre kalorier än tidigare (men inte mindre än 1.200 kalorier per dag), en grupp ökade mängden omättat fett i kosten med 20 procent och den tredje gruppen åt som vanligt.
Alla deltagare fick göra ett minnestest där det gäller att minnas så många ord som möjligt på en viss tid. De använde då sitt arbetsminne, eller korttidsminne, som bearbetar det som händer just nu. Arbetsminnet är den del av minnet som ofta försämras hos äldre.
Efter tre månader gjorde deltagarna om testet. Gruppen som åt mindre förbättrade då sina resultat med i snitt 20 procent. De två andra grupperna fick ungefär samma poäng som tidigare.
Forskarna såg samtidigt att de som åt mindre än tidigare hade lägre insulinhalter i blodet och visade färre tecken på inflammation i kärlen.
- Därför menar vi att höga insulinnivåer och inflammation i kärlen leder till försämring av både minnet och andra kognitiva förmågor på äldre dar. Genom att göra en livsstilsförändring och äta bättre kan man ha kvar sin minnesförmåga längre och förebygga alzheimer.
Förklaringen är enligt Agnes Flöel att synapserna i hjärnan blir mer formbara när insulinhalten sjunker. Nervsignalerna går från en nervcell till en annan i synapserna. Dessutom tycks nervsignalerna stimuleras att färdas i nya banor i hjärnan.
- Djurstudier har visat att en kaloribegränsning kan stoppa försämringen hos dem som lider av alzheimers sjukdom. Vi forskar nu på om det gäller för människor också.
Tidigare studier gjorda på djur visar att en övergång till mer fetter från växt- och fiskriket ger djur bättre minne. Men det kunde forskarna inte se i studien på människor.
- Kanske kom deltagarna inte upp i tillräckligt hög andel omättade fetter.
Forskarna är tveksamma till om yngre människor kan förbättra sitt minne genom att äta mindre.
- Troligen märks skillnaden bara hos äldre som får försämrat minne som en del av åldrandet, säger Agnes Flöel.
Den nya studien publiceras i den amerikanska vetenskapsakademins tidskrift Pnas.
Visar 0 av 0. Per sida:
Det finns inga kommentarer.
Visar (av totalt ).
Vill du ha en bra start på dagen?
Läs Dagens Nyheter. Klicka för ett bra erbjudande.
Annonser
-
Boka billigt hotell här
BOKA - Vi hjälper dig hitta det bästa hotellet i ditt resmål.
-
Läs engelska i London
Utmana dig själv med en av Språkpunktens roliga kurser!












