Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Fästingar bär på helt ny smitta

Grafik: DN
Svenska forskare har hittat en helt ny fästingburen sjukdom, som kan ge blodproppar hos personer med nedsatt immunförsvar. Hittills har åtta personer insjuknat, varav tre svenskar i 60- och 70-årsåldern. Forskare befarar att smittan finns hos fästingar i hela landet.

En sommardag 2009 paddlade en 77-årig man från Göteborgstrakten kajak när han plötsligt fick hög feber, diarré och blev medvetslös. På sjukhuset upptäckte läkarna att mannen också drabbats av blodproppar i benen och lungorna.

Mannen lämnade sjukhuset efter några dagar, men febern kom tillbaka. De följande månaderna fick 77-åringen söka akutvård vid flera tillfällen. Till sist gjorde läkarna en specialanalys av mannens blod, där de fann spår av DNA (arvsmassa) från en okänd bakterie.

Vi lyckades få en matchning via en genbank. Han bar på en fästingburen bakterie som aldrig hittats i Sverige tidigare. Vi var också de första som såg att bakterien orsakar sjukdom hos människor, säger Christine Wennerås, professor vid Sahlgrenska akademin i Göteborg.

Mannen fick vanlig antibiotika och blev frisk. Ytterligare två svenskar från Göteborgsområdet, en 60-årig kvinna och en man i 70-årsåldern, har sedan fått sjukdomen efter misstänkt fästingbett. Bakterien har också smittat två personer i Tyskland, en i Schweiz och två personer i Tjeckien. En av de drabbade tyskarna avled, men det är osäkert om det beror på bakterien.

De drabbade har nedsatt immunförsvar på grund av olika kroniska sjukdomar som leukemi, malignt lymfom och reumatism. De har alla insjuknat under sommaren, när fästingarna är som mest aktiva. De har haft influensalikande symtom med långvarig hög feber, hosta och värk i kroppen. De svenska forskarna kallar smittan "neo-sjukdom" efter bakteriens namn (candidatus neoehrlichia mikurensis).

Det otäcka är att sjukdomen har gett upphov till blodproppar hos personer med nedsatt immunförsvar. Det kan vara livshotande. Vi vet inte hur friska personer drabbas. Men läkare bör vara uppmärksamma på patienter som har hög feber och får blodproppar, säger Christine Wennerås.

Det finns flera tänkbara förklaringar till att bakterien orsakar blodproppar, till exempel att det handlar om en primitiv försvarsmekanism.

När kroppen inte klarar av att ta hand om infektionen i blodet, kapslar den in infektionen i en blodpropp, säger Christine Wennerås.

Det är känt sedan tidigare att bakterien finns hos fästingar i Japan, Nederländerna, Ryssland och Slovakien. Men nu har forskarna Lars Råberg och Martin Andersson för första gången hittat bakterien hos smågnagare och fästingar i Sverige. De visar i en ny studie att den finns hos ungefär nio procent av alla skogssorkar, skogsmöss och åkersorkar i södra delarna av landet.

Vi har också hittat den hos ungefär tio procent av fästingarna. Det gör den lika vanlig som borrelia. Vi har bara letat i södra Sverige, men jag är övertygad om att den finns över hela landet. Och där det finns fästingar, där drabbas även sorkar och möss. Det här kommer vi att få se mer av, säger Lars Råberg, docent i ekologi vid Lunds universitet.

Flera sjukdomar kan överföras från djur till människor genom bett av fästingar

Borreliainfektion
Borrelia är en infektion som ger symtom från hud, leder och centrala nervsystemet. De smittade fästingarna finns främst i landets södra och mellersta delar och längs Östersjö- och Bottenhavskusten.

TBE
Tbe, eller tick borne encephalitis, ger hjärnhinneinflammation hos människor.
Sjukdomen finns längs ostkusten, inom Upplands och Södermanlands skärgårdar, i de östra samt mellersta delarna av Mälaren, på Åland och kring Vättern och Vänern.

Ehrlichios
Ger influensasymtom hos människor. Ehrlichios orsakas av en bakterie, döpt till Anaplasma phagocytophilum, som förökar sig i de vita blodkropparna. Släkt med den nyfunna bakterien "candidatus neoehrlichia mikurensis".

Babesios
Kan ge influensaliknande med feber, frossa, muskelvärk och ibland gulsot hos människor. Smittias från hjortdjur och tamboskap via fästingar till människor.

Återfallsfeber
Ryska forskare har hittat en ny typ av fästingöverförd "återfallsfeber", som orsakas av bakterien Borrelia miyamotoi. Bakterien finns hos svenska fästingar, men det är först nu som ryska forskare har kopplat den till en sjukdom. Den ger influensaliknande symtom.

Källa: Smittskyddsinstitutet, Emerging Infectious Diseases.